Perception à la Imi Markos

Framtidens TV saknar skärm
- med minibox blir barn interaktiva och kreativa

Glöm framtidens TV-apparat med en jätteskärm på 84 tum!  SvT:s expert presenterade den för tittarna i en intervju - innan vi reste till Florida.

Fel! Morgondagens TV kommer saknar skärm helt och hållet. I stället för jätteskärm kommer TV:n att ha en sändarenhet i dvärgformat, knappast större än dagens mobiltelefon.

Min fru och jag har redan sett den. Vi fick nämligen en privat demonstration av detta nya under i en av Lincoln Roads otaliga elektroniska butiker på Miami Beach. Det var i samband med USA-introduktionen av Apples nya iPad.

- Med största sannolikhet kommer dvärgtelevisionen att "gifta sig" med fjärde generationens iPad, berättar den entusiastiske försäljaren, medan han försöker pracka på oss det nya undret, som kommer att förändra vår tillvaro - ännu mer.

Projicerar vilken bildstorlek du vill
- varsomhelst

“Dvärgen” är anpassad till alla system och kan vidarebefordra otaliga kanaler. Den fungerar som en projektor, men har ingenting att göra med de miniprojektorer, som presenteras på olika internetsajter i Sverige.

Den kan projicera vilken bildstorlek du önskar på en ledig väggyta i ett rum - på taket eller på golvet. Den behöver ingen lampa för att visa bilden. Den går på organiska lysdioder. Och självklart är den portabel - fungerar 1-2 timmar även på batteri, så du kan berika din tillvaro även i ett ödsligt tält under dina utflykter.

Den är en kombination av digital-TV, radio och Internet. Med nya iPad förvandlas den också till telefon, kamera, video och läsplatta - allt i ett!!.  Försäljaren kopplade givetvis ihop minisändaren med nya iPad och det fungerade perfekt.

Disney har visat vägen
Forskning och undervisning går hand i hand

Det är svårt att förutse hur detta mixade verktyg kommer att förändra oss. Man hoppas naturligtvis på ett bättre samspel (interaktivitet) mellan människa och dator. Forskarna på Miamis olika universitet har ju hela tiden varit medvetna om - likt Marshall McLuhan - att televisionen som media inspirerar mer till aktivitet än till passivitet, något som TV:s belackare inte har hållit med om. 

Lägenheter, villor och kontor bör därför utrustas med whiteboardtavlor som virtuella skärmar. På dessa kan man reservera platser för extra aktivitet. Du tittar till exempel på en Disney-film tillsammans med din fru, medan dina barn ritar Musse Pigg och andra Disney-figurer i ett hörn av whiteboardtavlan - eller hittar på någonting annat.

Och mycket riktigt - Miami med omnejd uppmuntrar kreativiteten överallt. På ortens Tekniska Högskola går forskning och undervisning på ett lärande sätt hand i hand. Forskare och studenter vistas i samma laboratorium. Det fungerar även som lärosal. Studenterna är involverade från början i forskningsprocessen, som är ett slags meningsfull plattform för studierna.

Att titta på TV kommer i framtiden att innebära ett bombardemang av sinnena. Tro´t om du vill, men vi har redan träffat några av den nya TV-ålderns barn i en fantastisk glassbar på “Lilla Havannas” huvudgata Calle Ocho inne i Miami.

Barnen får klottra på väggarna

På barne där vi satt var väggar var inte försedda med whiteboard, men med klassiska “svarta tavlor” och barens ägare erbjöd barnen att rita och måla på dem, medan mamma och pappa beställde glass. Resultatat var fullklottrade graffiti-väggar.

Visst är det ett fiffigt affärstrick, men det har samtidigt en social vision… graffiti som inspirationskälla till kreativitet, dvs motsatsen till ett frö till kriminalitet, som myndigheter i flera andra länder betraktar klottrandet som.

Tecknaren Walt Disney, vars sagolika Disney World bara ligger ett längre stenkast (35 km) från “Lilla Havanna” har ju visat vägen för barnen. Visionären Walt ansåg att varje tecknad figur, som han skapade, befinner sig i ett fortlöpande utvecklingsstadium. Disney kunde t.ex paketera Musse Pigg på flera hundra olika sätt. Från penna, anteckningsblock, kudde, ryggsäck till film och artist i konståkning.

Efterträds av brasilianare

Somliga anser att Disney var bättre affärsman än konstnär. Han hade ingen ambition att besvara de stora existentiella frågorna även om han slog ett slag för det enkla och ursprungliga livet. Dessutom förlöjligade han den självbelåtne rike knösen Joacim von Anka. Han demonstrerade emellertid hela tiden att fantasin är gränslös. Många av dagens framgångsrika popkonstnärer känner därför samhörighet med oraklet Disney.

Till exempel brasilianaren Romero Britto, vars galleri på Lincoln Road drog storpublik på Miami Beach. Ni vet, konstnären, som har charmat världen med sina färgstarka kossor, “Cow Parade” i New York och i andra storstäder, bl.a Stockholm - för att propagera för en “grönare” tillvaro.




Britto har också köpt licensen till flera Disney-figurer, som ofta är involverade i målningarna. Musse Pigg och luffaren Benjamin Syrsa, frihetens samvete, är flitigt förkommande .

Ja, Disney har till och med inspirerat de tiggande uteliggarna på Miami Beach.

Aktiva uteliggare
- det märks i musiken

- Titta, ropar min fru och pekar på en halvnaken uteliggare, som hade dragit sig undan från sin etablerade “tiggarstation” och i skuggan av ett palmträd fördjupade sig i sin bärbara dator.

Med en viss välvilja kan vi hylla Floridas sydspets för svåröverträffad framåtanda och kreativitet. Miami har ju korats till USA:s “renaste och grönaste stad”. Här finns rena gator, rent dricksvatten och ett omfattande återvinningsprogram.

Denna solstad med 5,4 miljoner invånare får snabbast och lättast impulser
utifrån - från den karibiska övärlden, Mellan- och Sydamerika. Det märks på konsten, litteraturen - och i musiken.

Just det, genom hela Miami och Miami Beach sprider sig reggaetoner från Puerto Rico, soca från Trinidad, dancehall (jamaicansk pop), lovers rock, salsa, haitisk zouk, merengue, basgångar och andra rytmer.

Ekonomin är i uppåtgående. De flesta utländska banker finns här. Och Miami är USA:s rikaste stad - när det gäller köpkraft. New York-borna som semestrar på Miami Beach shoppar för miljarder.

Uteliggarna är medvetna om det. Därför parkerar de sig med sin bags utanför lyxhotellen och med ett metspö, vars “krok” har en plastmugg, fiskar de efter pengar… genom att smickra de förbipasserande med komplimanger. Vi får beröm för våra kläder, solbrillor och hattar. Ett kreativt och lönande tiggartricks!

- Din Sinatra-hatt är stilig, kommenterade vårt hotells obligatoriska uteliggare min nyinköpta halmhatt. Och sedan fick han naturligtvis alla våra småpengar.

En av USA:s fattigaste städer

Därmed vill jag betona att vid sidan om den otroliga rikedomen finns också ett stort elände. I Miami lever faktiskt 29 % av befolkningen under fattigdomsgränsen, vilket gör Miami till en av USA:s fattigaste städer.

Beslutsfattarna inom den lokala politiken och det lokala näringslivet har dock börjat agera för att avskaffa fattigdomsstämpeln. De vill skapa “världens mest omtalade, attraktiva och hållbara stad” - utan arbetslöshet.

Mitt nästa USA-brev handlar därför om “Miapolis - den gröna staden på Watson Island”. Du är välkommen att följa min fortsatta vandring i framtidens pågående process!

Och du är välkommen att kommenteraden!

Imi Markos
Senior Editor Kreaprenör