TV-fängelset
Jag har upplevt TV-fängelset, som inte bara styr amerikaner utan även oss européer. Vi är televisionens fångar!
Det är TV-kanalerna som styr amerikanarnas tankar och skapar deras referensramar. Och vi själva, européerna, är på god väg in i TV-fängelset!
Denna djärva slutsats drar jag, när min fru och jag gör en sightseeingtur med buss och båt i Miami. Särskilt under båtfärden blev vi övertygade om att det omtalade paradigmskiftet långsamt har smugit sig in i amerikanarnas hjärnor. Omärkligt förändras deras tankemönster, en process som pågått i 30-40 år - i det tysta!
Guiden på båten styr oss med sin högtalare i televisionens anda. När vi närmar oss de två små öar, som ligger mellan storstaden Miami och den stora semesterön Miami Beach. För här bor Stjärnorna med stora S, som styr våra liv.
STAR ISLAND
Båten saktar plötsligt in och guiden pekar på en fantastiskt tjusig villa samtidigt som vi i högtalarna hör en suggestiv melodi. Resenärerna, såväl “latinos” som “anglosaxare”, börjar jubla och applådera! De känner igen tonerna!!
- Ni hör alldeles rätt, säger vår guide. Det är signaturen till TV-serien Miami Vice (1984-1990, vars dominerande aktör var Don Johnson. Ni ser Dons hem därborta med swimmingpool och bryggan med segelbåten.
Nästa villa - samma procedur. I högtalarna hörs låten “I Got You, Babe” Jubel. Vi applåderar och sjunger med.
- Just det, säger giden. Det är Chers hem. en av våra stora TV-favoriter. Även hennes filmer har säkert de flesta av er sett i TV.
“If You had My love” hörs i högtalarna och “latinos” blir vilda, när guiden avbryter låten och betonar:
- Ni har förstått att det är Jennifer Lopez, “världens vackraste kvinna”, som bor i denna flotta villa.
Och jublet når nästan kosmiska höjder, när vi hör låten “Crazy for you”, medan vi glider förbi Madonnas sommarhem. Självfallet får vi även veta hemmets astronomiska pris, en information, som är självklar i USA.
Priserna imponerar, men väcker inga avundsjuka kommentarer - trots att det billigaste huset på STAR ISLAND kostar 22 miljoner dollar, DE STORA STJÄRNORNAS EGEN Ö.
“El Amor” och “My Way”
- play it again Sam!
Madonnas bifallsrop överträffas vid nästa “hållplats“, där en rymlig villa dyker upp, samtidigt som vi i högtalarna hör den förlamande tonen av “El Amor”.
- Julio Iglesias bor numera permanent här, påpekar guiden, som försöker tända oss med en yngre TV-stjärna genom låten “La Copa De La Vida”.
- Absolut. Även Ricky Martin har numera råd att bo här, säger han småskattande. Bevittna ett riktigt avkopplingsparadis.
Alla spetsar öronen och väntar med spänning på nästa låt. Och då hör vi “My Way”, som efter en stund övergår till “Strangers in the Night”.
- Jovisst, nestorn själv bodde här. Frank Sinatra, men numera är det dottern, Nancy, ropar guiden i det öronbedövande jublet.
Jag orkar inte registrera alla stjärnor, men hör namn som Shaquille O´Neal, Sylvester Stallone, Shakira, Gloria Estefan, Will Smith, Elisabeth Taylor osv..........
Min fru och jag har svårt att förstå guidens engelska, när ni plötsligt upptäcker att han egentligen talar spanglish, en blandning av spanska och engelska, som är en populär brytning i Miami med omnejd.
Jag samlar mina tankar och noterar att guiden även pekar ut huset, där Scarface, alias Al Pacino, drog uppmärksamheten till sig i filmversionen 1983. Minst en gång i månaden sänds filmen i någon av Floridas lokala TV-kanaler. Scarface var ju upptakten till den kubanska “erövringen” av Miami.
Från bussen fick vi också se restaurangen på Ocean Drive, där filmen Casablanca med Humphrey Bogart och Ingrid Bergman spelades in under andra världskriget.
- Play it again Sam!
Kyrkorna får konkurrens
Stopp ett tag! Vi fick alltså inte se och inte besöka gamla kyrkor och katedraler, som i Italien, Spanien, Frankrike, Tyskland och i Sverige.
Lättförståeligt eftersom detta unga land saknar sådana. Inte heller fick vi se några klassiska ruiner av typen Atens Akropolis eller Roms Colosseum. Sånt hittar man inte i USA.
Förmodligen är vi européer övertygade om att våra historiska konstskatter aldrig kommer att konkurreras ut av ytliga TV-stjärnor. Men då tror jag att vi tror fel. Kristina Kappelin, SvT:s Rom-korrespondent, avslöjar i sin bok “Berlusconi - italienaren” att den före detta premiärministern, de senaste 20 åren, har förändrat även italienarnas smak och intressen.
TV-mogulen Berlusconi, som behärskar de italienska medierna, har sett till att Italiens nya generation föredrar Zlatan Ibrahimovic, Gianlugi Buffon, Gianna Nannini, Eros Ramazzotti, Andrea Bocelli, Eduardo Bennato, Sophia Loren med flera TV-stjärnor och modekungar som Armani och Valentino framför historiska figurer som Julius Caesar, Niccolo Machiavelli, Leonardo da Vinci & Co
Alla påståenden, så även detta, kräver emellertid sin "brasklapp": En TV-serie om Julius Caesar skulle däremot göra denne romerska kejsare åter aktuell och världsberömd - och framförallt den skådespelare, som agerar i Caesars roll.
Även "kultursnobbarna" i Sverige anser att rikskansler Axel Oxenstierna, som står staty framför Riddarhuset i Stockholm, säger mer om Sverige än Noomi Rapace, Lill-Babs, Kikki Danielsson, Carola och Roxette. Antagligen - så länge Oxenstiernas liv inte visas i en TV-serie med Johan Rabaeus i huvudrollen.
Televisionen har förändrat oss, fast vi envist vägrar att erkänna det - och trots att medieforskaren Marshall McLuhan redan 1964 berättade det för oss i sin bok "Understanding Media".
Lyssna på det svenska TV-programmet “Vem vet mest?” och notera att Richard Olsson, som ställer frågorna, kräver att vi ska veta allt om olika TV-serier och om tredje klassens rocksångare på dagens topplistor. Han frågar numera aldrig efter en tredje klassens tonsättare, som komponerade bakom giganterna Mozart och Verdi.
Caesar contra Madonna
Märk väl att kejsaren Julius Caesar på sin tid, inte kunde föreställa sig att de romerska gudarna med Apollo i spetsen skulle bli mer eller mindre bortglömda 1000 år senare - genom kristendomens diktatur.
Och påvarna i Vatikanen har inte kunnat tänka sig att katolska helgon och konstnärer i kyrkans tjänst skulle bli utkonkurrerade av TV-stjärnorna Madonna, Messi och Ronaldo i TV-samhället.
Frågan är när de sistnämnda stjärnorna blir utslagna av framtidens fenomen?
Därför handlar mitt nästa USA-brev om “ Hur jag mötte framtiden i Miami”.
Följ mina upplevelser och tankegångar och kommentera dem här.
Imi Markos
Senior Editor Kreaprenör.