Sverige fick guld vid VM i Edmonton
Kajsa Bergqvists hopp räckte till brons i Edmonton. Men Börje Österberg fick guld åt sitt företag Nordic Sport. |
Guldmannen är 66 år och heter Börje Österberg. Han och hans företag fick under 10 VM-dagar oupphörlig reklam i televisionens 100-tals kanaler världen över.
Budskapet sändes till närmare 3,5 miljarder tittare och han behövde inte betala ett enda öre för det. Tvärtom. Han fick i stället betalt dvs "han grävde enorma belopp i guld" - i fall sändningstidens sponsoreringvärde, 1-2 miljarder kronor, omvandlas till denna ädla metall. Observera att idrottsevenemang har det högsta underhållningsvärdet när det gäller sänding "live" och är TV-kanalernas bästa dragplåster för annonsörer/sponsorer.
Det är lätt att förstå varför. Idrottsevenemangen är lidelsefullt spänninsladdade med favoriternas succéer och fiaskon. Dessa skapar upplevelser med djupa minnesspår.
Nordic Sport - unik TV-exponering
Börje Österberg kan dock utnyttja denna säregna miljö i den globala televisionen gratis. Han är nämligen mannen bakom företaget Nordic Sport AB, vars namn och logotype syntes på världsmästerskapets alla häckar, hoppställningar, landningsbäddar, ansatsmattor, på ribborna och på de olika redskapen - från spjut till stav!
Ingen annat svenskt varumärke har någonsin fått en sådan unik TV-exponering. Men för Börje Österberg upprepas denna gratisexponering praktiskt taget varje år. Ja, varje gång det arrangeras ett stort mästerskap i friidrott (OS, VM, EM, GP etc) är det nämligen hans företag Nordic Sport AB, som står för utrustningspaketet.
Till och med på den nordamerikanska kontinenten. I Edmonton snuvade han återigen de amerikanska sportvaruföretagen på VM-konfekten. Precis som fem år tidigare i samband med olympiaden i Atlanta. Och dessförinnan i Los Angeles 1984.
Börje Österberg räknas som en av Sveriges driftigaste entreprenörer - utan att vara känd för den stora allmänheten. Trots att arrangörerna numera skapar redskapskoreografier - bland annat utplaceringen och inplockningen av häckar har blivit en applådknipande "balett", utförda av vältrimmade funktionärer. Ja, det antälls faktiskt koreografer för det. Publiken ska uppleva mervärde i det som förut var ett trist funktionärsarbete.
Många frågar sig nu: Hur kan ett litet svenskt företag med fabriker i Arvidsjaur och Skellefteå och strategiskt försäljningskontor i Åkersberga utanför Stockholm lyckas med bedriften att dels vara huvudleverantör till världsevenemang, dels få global gratisrekalm i TV? Detta medan VMs traditionella sponsorer betalar 1-2 miljarder kronor för att få synas? Hur har Börje Österberg lyckats erövra idrottsvärlden, det internationella friidrottsförbundet, de kommunala byråkraterna, stadionchefer och borgmästare i olika världsdelar - ja, alla som påverkar köpbesluten?
Började i gruvan
- Genom att skapa personliga relationer med beslutsfattarna, svarar Börje Österberg. Han vet hur slipstenen ska dras bakom kulisserna - även om hans bakgrund skvallrar om motsatsen. Ja, han började som gruvarbetare i Norrbotten, men på kvällarna studerade han matematik och ekonomi.
Följden blev att han slutade i gruvan och började ägna sig åt näringslivspolitik. Det var på 60-talet och han var fast besluten att kartlägga den offentliga sektorn, dess upphandlingar och byråkrati. Han insåg också tidigt att förvaltare av skattepengar eller så kallade "non profit organisations" tänker och resonerar på ett särskilt sätt i köpsituationer.
Framförallt när det gällde idrottsanläggningar. Här såg han ett magiskt tomrum, som ingen annan hade sett tidigare.
Och därför grundade han 1972 Nordic Sport AB, som efter en tveksam start koncentrerade sig på redskap och utrustning inom friidrotten.
- En komplicerad och bred, men obearbetad marknad, påpekar Börje Österberg. Tillverkarna betraktade rätt länge detta segment som volymlöst eftersom de uteslutande tänkte i produkter och styckeförsäljning. Och det var fel! Affärens "magiska tomrum" ropade efter en annan lösning!!!
Paketlösningar
Börje Österberg, som kände till resonemangen i sportvärlden och den offentlig sektorn, satsade i stället på produktpaket. Paket som ingår i ett så kallat evenemangsystem och som går på 2-3 miljoner kronor. Man kan nämligen inte söka stora evenemang utan komplett utrustnings- och redsakpspaket. Och Nordic Sport AB med sitt speciella pakettänkande erövrade friidrottsvärlden.
På rekordtid.
Varumärket som sågs av 3,5 miljoner tittare under de tio VM-dagarna i Edmonton |
I stora sammanhang får de tävlande - för att undvika manipulation och fusk - inte använda sina egna redskap. IAAF - Internationella friidrottsförbundet - bestämmer vilka redskap som ska vara tillgängliga, enligt deltagarnas önskemål.
Stjärnornas val
Följaktligen har Börje Österberg och Nordic Sport blivit stjärnornas val och kunniga samarbetspartner. Redskapen, som han levererar till arrangörerna har han oftast tagit fram i samverkan med de främsta utövarna i olika grenar. Världsstjärnorna har kommit till Arvidsjaur och Skellefteå, provat ut redskapen och tränat med dem. Bland dem världsrekordhållaren i spjut tjecken Jan Zelezny och stavhopparlegenden Sergej Bubka. Nordic Sport är det enda företaget i Europa som tillverkar stavar.
Börje Österberg talar också gärna om den ²personliga² tillverkningen av spjut i Arvidsjaur. Toleransen för spjutets balanspunkt är 1 millimeter. Dessutom måste spjutet vara rakt. Och elitkastarna anser att det är endast NS-spjuten som håller måttet. De kan få det svar på vitt - om de kompletterar spjutet med Nordic Sports elektroniska våg, som kontrollerar spjutets alla dimensioner, mått, mittpunkt etc.
Konststycke
- Att tillverka spjut är ett hantverk, rent av ett konststycke, som bara våra erfarna specialister tycks behärska, förklarar Börja Österberg. Våra specialister har ett intellektuellt yrkeskapital, som bygger på erfarenhet och som är svårt att ersätta med avancerad teknik.
Ändå är Nordic Sports fabriker utrustade med robotar, datorer, skjutkanon och laserkamera. Kanonen mäter kastkraften, medan kameran fastställer spjutets hastighet. Ja, här genomförs allt från vindtester till aerodynamisk kontroll, innan stjärnorna får komma för att provkasta och ge sina synpunkter.
På så sätt har Nordic Sport AB fått 70 procent av spjutmarknaden och 90 procent av elitmarknaden. Eliten kräver att NS-spjutet ska alltid finnas med i det godkända sortimentet på stora tävlingar.
Arbetar glokalt
Börje Österberg har själv jobbat upp marknaden, men numera har Nordic Sport agenter i varje land, och låter dem sköta de viktiga närkontakterna. Agenterna känner bäst till de lokala cheferna för idrottsplatserna, klubbansvariga och det aktiva idrottsfolket. Men agenterna följer det österbergska relationsreceptet.
Ett globalt recept, som anpassas lokalt. Glokalt!
Nordic Sports arbetsfält vidgas hela tiden. Idag har man kompletta utrustningspaket för de flesta tänkbara sporter; Fotboll, handboll, innebandy, volleyboll, basketboll, tennis, bordtennis, badminton, gymnastik och olika kraftsporter.
Inte nog med det! Börje Österbergs företag gör numera även sina kunder produktiva eller rättare sagt; Börje Österberg har blivit kundskapare. Han vet att små länder inte alltid har resurser för att köpa de produktpaket han erbjuder. Därför lär han ut knepet att skaffa resurser.
- Ofta vet de inte att det finns internationella fonder att söka bidrag hos, påpekar Börje Österberg. Naturligtvis får de små förbunden lektion hur man skriver och fyller i ansökningsformulären. Han framhåller också att det lönar sig att investera i renoveringen av gamla idrottsanläggningar eller i nybygge och förse dem med komplett utrustningspaket. Först då kan de nämligen söka de stora internationella arrangemangen. Och då kan de kvitta intäkterna därifrån (sponsorering- och TV-pengar) mot investeringarna - och till och med göra vinst.
Eurovisionen, EBU och amerikanska TV-bolag som ABC, NBC, CBS och ESPN betalar stora pengar för sändningsrätten. Visserligen hamnar merpareten hos Internationella Friidrottsförbundet, men även arrangörerna får en skaplig bit av kakan.
Börje Österberg är en svensk entreprenör, som har vuxit igenom asfalten - utanför de kapitalstarka märkesgiganternas skyskrapor - och skapat ett litet men stort glokalt företag - Nordic Sport AB.
Nu hoppas vi få synpunkter från dig och kanske en intresseanmälan. så att vi kan snabba på processen att få många att "se vad som sker i det som synes ske" - processledare, konsulter, journalister m fl. Och se till att ditt företag får den presentation det verkligen förtjänar i Upplevelsesamhället.
Imi Markos & Gabriella M Tolsén
Redaktörer i kunskapsnätverket Kreaprenör®