Han säljer fest och glädje i dåliga tider!

Hans verksamhet expanderar som aldrig förr. Och det sker bl.a. genom hård konkurrens med den egna verksamheten och inte minst i kristider!

(Artikeln publiceras i januari 2009, mitt i finanskrisens Sverige.)

– Men utan att fingra på vår exklusivitet, fastslår Bengt Olander, Sveriges främste festspecialist och glädjespridare. Han är den tredje generationens verkställande direktör i det mer än 100-åriga familjeföretaget Butterick´s, vars artiklar skapar just glädje, social kontakt och varma skratt.

Och den djärva konkurrerande utmaningen vågar han göra eftersom företaget Butterick´s har en unik affärsidé med ett produktsortiment, som praktiskt taget är omöjligt att slå.

Oslagbart nätverk

– Ja, vi marknadsför och säljer cirka 4 500 olika varor, som vi numera köper direkt (!!) från fabriker i världens alla hörn. Därmed kan vi hålla en bruttovinst, som matchar tidens krav på kostnadstäckning i form av till exempel ökande lokalhyror och lönekostnader, avslöjar Bengt.

Han har kartlagt alla tänkbara leverantörer på vårt jordklot och en stor del av dem har han själv besökt under sina ”upptäcktsresor”. Det har blivit ett imponerande nätverk, som potentiella konkurrenter varken har tid eller råd att knyta ihop. De föredrar i stället att köpa från Bengt, "Mister Glädjespridare".

Och för att kunna sälja till dem och samtidigt nå de största inköpsvolymerna, som ger lägre styckepriser, startade Bengt Olander 1981 ett eget grossistföretag, som hette Butterick´s Gross AB och som sju år senare köpte upp Leco AB, en konkurrent med liknande verksamhet med säte i Simlångsdalen utanför Halmstad.

Förlängda armar…

– Köpet blev en rejäl knuff framåt för att utveckla företaget, berättar Bengt Olander. Genom Leco kan vi nu försörja våra 12 butiker i Sverige med varor på ett rationellt sätt. Vi har sex butiker i södra Sverige (Stockholm, Uppsala, Göteborg, Halmstad, Helsingborg och Malmö) och sex i norra Sverige (Gävle, Borlänge, Söderhamn, Skellefteå, Luleå och Piteå), som vi driver i samarbete med leksakskedjan Barnens Hus. Dessutom säljer vi, som sagt, våra erfarenheter till detaljhandlarkollegor inom leksaks-, varuhus och fritidsbranschen. De är i princip våra konkurrenter, men i själva verket har de blivit våra förlängda armar. 

Leco: s säljkår har nämligen sett till att varje varuhus eller leksaksaffär i Sverige numera har en Butterick´shörna. Därmed slipper Bengt Olander investera i en egen rikstäckande butikskedja med dyra lokalhyror.

– Vi ser det som ett självändamål att hellre ha färre, exklusiva och fina butiker än en Butterick´saffär i varje gathörn, påpekar han.

I stället låter Butterick´s konkurrenterna göra en del av jobbet. Och det gör de gärna eftersom våra varor alltid är efterfrågade. Alltid ska ju någon eller något firas; namnsdag, födelsedag, bröllop, invigning, jubileum etc. 

Du som tror att firande av fester är ett sekundärt behov för människan, att mat, kläder och bostad kommer före, har fullständigt fel.

Fest och lek är primära behov

”Fest är en viktig primär form i all mänsklig natur. Alla viktiga tillfällen i människans liv har man alltid firat med olika riter och lekar.”

Det hävdar den nederländske historieprofessorn och kulturfilosofen Johan Huizinga i sin klassiska bok Den lekande människan.  Boken är en tankeväckande och skarpsinnig analys av kulturens framväxt och yttringar under skilda tidsperioder.

Huizinga visar vilken utomordentligt betydelsefull roll lekelementet och tävlingen spelar i den mänskliga kulturutvecklingen. Han menar att kulturen från början har utvecklats genom och ur leken - i samband med fester.  Homo ludens, den lekande människan, är viktigare än Homo Sapiens, den förnuftiga människan, och Homo Faber, den skapande människan.

Butterick´s tre lekglada direktörer har under de gångna 100 åren omedvetet eller medvetet satsat på Homo Ludens. Annars har denna familjeägda detaljhandel aldrig kunnat överleva tidens förändringar.

Pruttkuddar mot trög mage

Leco: s centralkontor och centrallager i Simlångsdalen utanför Halmstad är numera inspirationskällan inte bara för familjer utan också för föreningar och företag i Sverige när de ska fira något. 

Leco: s säljare har dessutom lyckats övertyga företagens reklamchefer att varorna från Simlångsdalen också sätter fart på marknadsföringen.

– För en tid sedan satsade ett medicinskt företag i sin direktreklam på våra pruttkuddar. Det gällde lanseringen av ett receptfritt läkemedel mot trög mage, påpekar Bengt.

Det var ett studentikost upptåg som gick hem hos de seriösa mottagarna. Det var ett grepp i ”Blandarens” anda, som apotekare och läkare kände igen.

- Men vi får lösa de mest osannolika problem. Ett exempel var företaget som sålde färdiglagad ärtsoppa. Att klä ut en person till Erik XIV var inga problem. Men att klä ut en annan till ärtsoppa var svårare, men även det kunde vi lösa, berättar Bengt.

Röda skjortor tände Butterick´s

Det hela började faktiskt med festliga kläder i den italienske frihetskämpen Giuseppe Garibaldis släptåg och hans röda skjortor, som inspirerade barnen och ungdomarna i USA i slutet av 1800-talet.

Varpå den tyskjudiske skräddaren Ebenezer Butterick i New Jersey började möta efterfrågan. Först sydde han Garibaldi-kostymer, men sedan introducerade han tillskärningsmönster till kostymerna för dem, som ville sy själva och utan att veta om det, satte han fart på hela den moderna beklädnadsindustrin.

Företaget blev snabbt multinationellt. Och 1903 öppnades den första Butterick´sbutiken på Drottninggatan i Stockholm och tio år senare i Göteborg. På 1920-talet fortsatte expansionen i Malmö och Helsingborg under ledning av Bengt Olanders morfar Wilhelm Aageson och hans kollega Sigrid Schou.

Festprofilen kom krypande med det glada 20-talet. Och Folke Olander, Bengts far, finslipade profilen med skämtartiklar.  Bengt, civilekonomen, som också bejakar fingertoppskänslan, framhåller:

– Sedan dess har vi koncentrerat oss. Endast sådant, som gör en fest roligare får numera behålla sin plats i vårt sortiment. Så ser vi skämtartiklarnas roll.

Trots detta betraktas Butterick´s av många som enbart ett centrum för skämtartiklar, fast dessa artiklar endast utgör tio procent av en omsättning på 60 miljoner per år. Bengt förtydligar:

– Vi tillmötesgår festfirandet i alla former. De flesta av varorna skapar förstås glädje och skratt, men i sortimentet finns också produkter som markerar högtidligt allvar. Märk väl att äkta humor har alltid en allvarlig underton... Tänk på clownen!

Det är en filosofi, som Bengt Olander utförligt penetrerar i GLÄDJEHUSET, en bok som han skrev 2003 i samband med firandet av Butterick´s 100 års jubileum! Han betonar särskilt, på tal om allvar, att katolikerna firar fasching med maskerader. Och fasching är den fest, som föregår fastan före Påske.  Bengt påpekar också i boken:
”Den katolska kyrkan har aldrig varit avogt inställda till att människor festar. Tvärtom ser man festandet som ett led i att sprida sitt eget glada budskap.”

”Glad Påsk!”

Även protestanter i Sverige säger ”Glad Påsk” och kopplar ihop korsfästelsens sorg (Långfredagen) med uppståndelsens glädje (Påskdagen) och låter glädjen dominera Påsken.

I stället för fasching på våren har våra amerikanska invandrare dessutom sett till att Halloween sedan år 2000 har blivit en festlig hösthelg i Sverige. Med Halloween, som har rötter i den förkristna keltiska traditionen och som sedan övertogs av de kristnade germanerna, firades sommarens slut och vinterns början. Man trodde att allehanda onda väsen var i farten denna natt och därför behövde skrämmas bort med eldar när det mörknade. Därav seden att göra "dödskallar" av urgröpta pumpor och tända ljus i dem.
Butterick´s har naturligtvis de rätta prylarna för både halloween och fasching, den senare efterfrågas av sydeuropeiska och sydamerikanska invandrare, vilka även har blåst nytt liv i ballongförsäljning och andra typer av festande.

Säljer glädje!

– Och numera säljer vi alltmer glädje via vår hemsida på Internet, säger Bengt Olander, civilekonomen, som vet hur en slipsten ska dras rent ekonomiskt i ett så kallat småföretag. Och han kan inte låta bli att återge ett samtal vid en nostalgisk fest för gamla studenter på Handels. Ett av karriärlejonen angrep honom så här när han berättade att han var VD för Butterick´s:

- Hur kan du med din civilekonomexamen ägna dig åt att sälja pruttkuddar och annat skräp? Folk som samhället har kostat på en sådan utbildning borde jobba i en storkoncern där du gör nytta.

Bengt frågade förstås ”lejonet” vad han sysslade med och fick höra att denne jobbade på Ericsson med robotstyrningssystem. Det var avancerade och ”nyttiga” system, som styr robotar för att slå sönder sånt som gör livet njutbart. … Då höjde Bengt sitt glas och sa:

- Du säljer död och jag säljer glädje – skål på dig!”

Bengt Olander är självklart stolt över att få leda ett hundratal människor som helt ägnar sig åt att glädja andra! Framförallt i dåliga tider!!??  Butterick´s är nämligen vad ekonomerna kallar ”kontracyklisk” verksamhet. När arbetslösheten pockar på och människorna har mindre pengar att investera i kapitalvaror och att spendera på krogbesök föredrar de i stället att ställa till fest hemma. Vardagen förgylls med inköp av små billiga glädjespridare från Butterick´s.

Och så förlängs livet också med ett gott skratt…!

Imi Markos
Huvudredaktör Kreaprenör