Modell-N (CrossSensor) - Den perfekta vägvisaren
På Stockholms Underleverantörsmässa SUM i Sollentuna träffade vi många besökare och utställare i mars 2002. De besökte oss i "Det Magiska Tomrummet", som vi höll öppet i samarbete med mässledningen. Syftet var att få besökare att tänka i nya banor. Några tvivlade, andra höll med om att Modell-N med sin horisontella axel representerande våra sinnen skulle kunna vara den perfekta vägvisaren till bättre affärer i Upplevelsesamhället.
Travsporten avnjutes bäst i trevligt sällskap och tillsammans med god mat och dryck. |
Bland tvivlarna fanns en representant från ett spelbolag, som vi inte kunde förmå att inse "hur människans sinnesupplevelser" skulle kunna vägleda honom till nya, lysande affärer.
- Jag fattar inte hur smak- och luktsinnet kan skaffa mig nya spelvilliga kunder eller få gamla kunder att spela mer, sade tvivlaren. Och hans tvivlande gjorde oss ännu mer medvetna om riktigheten i vårt resonemang kring Modell-N - även om våra argument mognade först dagen efter. Först då fick vi en djupare insikt i ämnet. Och det tackar vi vår tvivlare för! För risken är annars stor att vi missar miljonvinsterna i Upplevelsesamhällets "tomrum".
Speldjävulen
Efter att ha tänkt till började vi inse att det inte är tvivlarna, som har lanserat ATGs moderna trav- och galoppbanor med de inglasade upplevelseläktarna med restauranger, ljudkulisser och panoramautsikt. Allt för att stimulera spelandet med tungkittlande smaker, öron- och ögongodis, gärna tillsammans med vänner och bekanta, tycker ATGs marknadsförare.
Det är inte heller tvivlarna, som har introducerat Bingo-Lotto i TV och på så sätt lockar även ensamma att delta i spelet medan de sitter i sina vardagsrum och knaprar på sju sorters kakor till kaffet. Och det var definitivt inte tvivlarna, som uppfann "speldjävulen" Las Vegas. Denna kokande ökenstad, som årligen lockar 35 miljoner lycksökare att spela och koppla av med mat och underhållning.
Observera att den som besöker Las Vegas inte nödvändigtvis behöver spendera en massa pengar - förutsatt att man inte förförs i casinot. När det gäller mat och boende är Las Vegas en av USAs allra billigaste städer. Med prisvärd mat, som retar smak- och doftsinnet, vill stans listiga strateger locka fram "speldjävulen". Självfallet kan vi ifrågasätta metoden, men ingen kan förneka att förförelsen sker genom sinnesupplevelser via ögonen, öronen, tungan, näsan och känselns olika styrningar.
Las Vegas lockar med prisvärd mat
Det berömda hotellet Excalibur i Las Vegas bjuder sina gäster att äta runt "riddarnas runda bord". |
De flesta stannar naturligtvis kvar på Excalibur´s sagovärld för att spela. Detta riddarhotell är uppbyggt på Kung Arthurs historia. Medeltida artister uppträder, trollkarlen Merlin förför oss i foajén och i hotellets vallgrav skrämmer draken besökarna var femtonde minut när solen går ner.
Alla hotell i Las Vegas är uppbyggda på olika teman för att fresta dina sinnen. Spelhotellet LUXOR, den blänkande svarta pyramiden mitt på huvudgatan "the Strip", fascinerar med sin arkitektur. Egyptiska skulpturer pryder både interiör och exteriör.
Det berömda Ceasars Palace i Las Vegas, där Frank Sinatra, Dean Martin,Sammy Davis Jr, Elvis Presley m fl har tjusat sin publik med sångupplevelser i den högre skolan. |
Legendariska Caesars Palace är en imitation av Rom under romartiden. Hotel Paris är en kopia av den franska huvudstaden med Eiffeltorn och Moulin Rouge liksom Hotel Venetian är en kopia av Venedig, som bjuder både på kanaler och gondoler.
Gratisföreställningar är magneten
HOTEL CIRCUS rymmer faktiskt en komplett cirkus under sitt tak och där ges gratis föreställningar varje dag.
CIRKUS i Las Vegas förvandlar hotellvistelsen till just det - en cirkusupplevelse. |
Gratis för att underlätta spelandet - det är ju på spel, som hotellägarna tjänar pengar på. Utanför sjörövarhotellet Treasure Island kan du varje kväll se den spektakulära havsstriden mellan ett piratskepp och ett kungligt dito också det en gratisföreställning. Två stora skepp seglar upp framför hotellet och utkämpar en pyroteknisk batalj, som slutar med att kungens skepp sjunker och piraternas skuta brinner upp.
Mer eld finns att hämta utanför Hotel Mirage, där du bevittnar ett vulkanutbrott var femtonde minut i skymningen. Du kan också roa dig i nöjesparken (!) och filmstaden på MGM Grand, där boxningens tungviktstitlar avgörs numera.
Miljontals människor åker till Las Vegas för att gifta sig. Varje hotell har sitt eget bröllopskapell och mängder av bröllopssviter, där hudsinnets varma lockelser prioriteras. Varje hotell rymmer förstås casinon och jättearméer av enarmade banditer. Här rullar mynten genom apparaterna dygnet runt och mellan apparaterna serverar tjusiga värdinnor drinkar, snacks och mat - allt för att tillfredsställa människans självklara spel-och leklust med smaker och dofter.
Tips-Extra och chips hör ihop
Ja, Las Vegas vill tilltala alla våra sinnen. Stadens entreprenörer hittar ständigt nya lockelser, dvs nya "magiska tomrum". Men det tänkte vår tvivlare inte på, som ifrågasatte Modell-N:s horisontella sinnesaxel. Antagligen tänkte han inte heller på Tips-Extra, som genom televisionen har fått svenskarna att spela på engelsk fotboll med chips och öl i TV-soffan. I varje fall om man ska tro på Svenska Spel:s senaste reklamfilm med legenden Kurre Hamrin och UEFA-presidenten Lennart Johansson i huvudrollerna.
Kurre Hamrin, en av Sveriges bästa fotbollsspelare genom tiderna spelade i "the Swedish Dream Team", som tog silver i fotbolls-VM 1958. |
- När jag var aktiv försökte jag alltid övertyga alla som höll på med fotboll om att vi tillhörde Upplevelsesamhället, säger Hasse Holmquist den fd landslagsmannen i fotboll och TV-kommentatorn och numera utvecklingsdirektören på Telenordia.
Tankeställare för tvivlare
Efter att ha tänkt efter ett tag vill jag avsluta med att ge detta råd till alla ni som inte tvivlar på att Modell-N med sin sinnesaxel kan vara den perfekta vägvisaren i Upplevelsesamhället:
Oavsett vilken bransch du är verksam i så börja undersöka människornas sinnesupplevelser först. Försök sedan koordinera dem med din verksamhet. Alltså, utgå aldrig från din verksamhet. Starta i stället alltid med att penetrera dina potentiella kunders önskemål och drömmar. Precis som den svenska ståljätten Sandvik gör det. Följ därför Sandviks motto: "Det är människorna som skapar möjligheterna - resten är metallurgi!"
Oavsett om du följer Las Vegas´ eller Sandviks strategi eller använder Modell-N så garanterar vi att "tomrummen" kommer att visa sig. Men sedan väntar de naturligtvis på dina egna initiativ för att de också ska bli "magiska", d v s vinstgivande. Med kreativitet blir de det också!!!
Imi Markos
Chefredaktör i kunskapsnätverket Kreaprenör®