Ingen slump att Yamaha tar hänsyn i musiken

"Kando" betyder på japanska "en gång till". Inställningen bakom valspråket "att göra en gång till tillsammans" är säkert en av förklaringarna till Yamahas framgångar.

Den individualistiska, volymstarka och ofta hänsynslösa musikbranschen sadlar om för en ny tid! Det japanska jätteföretaget inom musik, Yamaha gör nu en storsatsning på "Silent Instruments" som anvisar en ny väg bort från bullerskador och problem – ett nytt magiskt tomrum! Ute är den musik-
älskande egotripparen. Med det ”tysta pianot” eller andra s k tysta instrument – försedda med hörlurar – vill Yamaha profilera en mer mogen och ihänsynstagande musikutövare, en som värnar om sin omgivning.


Det över etthundra år gamla företaget Yamaha, som grundades av Torakusu Yamaha har definitivt inte tappat spänsten. Tvärtom. Orsaken är att det inte tillåter sig själv att stelna till.

Den tysta fiolen.

Musikbranschen har alldeles för länge varit slav under den gigantiska volymen och därmed visat ett hänsynslöst ansikte utåt. Det har till och med företagets instrumenttillverkare insett. Därför är det ingen tillfällighet att just Japan hittat musikens nya magiska tomrum med sina ”Silent Instruments” – allt ifrån piano till fiol. Dessutom tillhör japanerna världens mest trångbodda folk och har därför inte sällan själva upplevt hur ett sådant liv påverkar familjer med olika intressen och behov. Ofta har begåvningar säkert fått lägga sina talanger på hyllan, till förmån för ett fungerande familjeliv. Eller så har familjens stora förmåga fått fritt spelrum, medan de andra har lidit - i tysthet.

Yamaha vill nu visa vägen mot fortsatt tillväxt som ett värdeskapande företag under det 21:a århundradet med sin nya affärsplan ”New Values 21 Strategy”. Företagets kärna och dess styrka ligger som bekant inom områdena ljud, musik och multimedia. Där ligger man i front och försöker ständigt höja den globala standardens ribba.

Började med orglar

Tack vare den ökade användningen av digital teknik inom multimedia manifesterar Yamaha sin styrka inom sina specialområden som exempelvis ”Silent Series” och andra succéprodukter. Företaget tänker fortsätta att applicera dess grundläggande teknologi för att utveckla nya affärsområden. Man tror att kärleken till musik och önskan att förverkliga sig själv delas av många människor runt om i världen. Målet för Yamaha är därför att ge sina kunder möjligheter att genom upplevelser leva ut sina drömmar. Att servera den självförverkligande aspekten i människors liv, att kunna ”make the difference” eller rätt och slätt, vara den utmärkande kryddan! Av den anledningen är Yamaha också engagerade i en bred affärsverksamhet med en stor spännvidd – från musikinstrument till elektronisk utrustning.

Märket Yamaha gjorde sig från början känt genom tillverkningen av orglar. Numera känner vi till det genom en massa produkter som stödjer en högre livskvalitet inom de mest skiftande områdena; musikinstrument (den välkände i Sverige verksamme musikanten Robert Wells spelar t ex på en Yamaha-flygel), professionell ljudutrustning, elektroniska produkter, specialtillverkning av metaller, möbler, motorcyklar och rekreationsmöjligheter.

Ingen blir störd !

”Silent Series” har ett uppfinnande-concept som breddar möjligheterna för konventionella instrument. Man har kombinerat de traditionella instrumentens tillverkningstekniker med elektronisk teknologi. Instrumenten som finns representerade inom serien är; piano, blåsinstrument, trummor, och stränginstrument. Den stora skillnaden är att musikern med hjälp av ett ”silent instrument” kan minska instrumentets yttre ljud helt och hållet samtidigt som hon själv hör det exakta ljudet genom egna hörlurar. Vitsen med det är självklart att den musicerande ska kunna träna när som helst och varsomhelst utan att någon behöver bli störd av det!

Dessutom öppnar serien upp nya användningsmöjligheter. Man kan använda instrumentet för att uppträda genom en förstärkare och högtalare, eller koppla instrumentet till en cd-spelare för att mixa in ljudet i musiken på vilken cd man vill. De tysta instrumenten har blivit mottagna med stor entusiasm och hyllning av toppmusiker världen över.

Innovativt tänkande avgörande för att hitta magiska tomrum

Egentligen är det förvånande att just Japan dominerar inom instrumenttillverkningen. Japanerna är uppvuxna i en helt annan musikkultur än vår – och dessutom med helt andra instrument! Så här ser vi hur ett innovativt och ett elastiskt tänkande framåt och bakåt i tiden blir avgörande för om du faktiskt lyckas hitta "tomrummen" - de nya möjligheterna på marknaden - och göra dem "magiska" - dvs lönsamma. Här ett område, som de västerländska instrumenttillverkarna helt har missat. De har varit alltför upptagna med att vilja bli exklusiva och bara tillverka ett fåtal av varje instrument. På så sätt kunde de förbli instrumenttillverkningens ”haute couture” medan japanerna såg ”det magiska tomrummet”, det vill säga att allt fler ur den unga generationen ville lära sig spela. Och inte bara det! När de såg att Yamaha började tillverka instrument med kvalitet till rimliga priser, ville de unga givetvis äga sitt eget instrument. Något som tidigare hade varit omöjligt för många.

Musikeliten kritisk

Ta exemplet synthesizern. Visserligen var uppfinningen från en början amerikansk. Men det var Yamaha som plockade upp idén och gjorde den tillgänglig för stora grupper av människor, framförallt för ungdomar. En betydande del av musikeliten rynkade till en början på näsan åt de nya satsningarna. Men numera har man vunnit mark även bland dem.

Sambandet mellan musikens olika världar och datorer har också avsevärt förändrats. Genom F&U (forskning och utveckling) på detta område vill Yamaha hitta nya vägar för att uppleva musik. Man har även en ”Environment Action Plan” (=miljöhandlingsplan). I den tar man initiativ till åtgärder, som att helt eliminera ozon-förbrukande substanser under produktion, minskning av nerskräpning, energibesparing och även förpackningar som kan återanvändas.

Relationer med konstnärer

Genom sina relationer med konstnärer har Yamaha fortsatt att vara drivande inom ljudkvalitet och musikinstrumenttillverkningen. Instrumenttillverkningen innebär alltid ett intimt samarbete med musikens konstnärselit. Här växer konst och industri ihop till en enhet. På tre platser i Tokyo är man representerade för att fördjupa sina relationer med konstnärerna. På "Art Service Tokyo” har man samlat en uppsättning ”grand pianos” som har använts av stora pianister. Här kan konstnärer få en förstahandsupplevelse av Yamahas kvalitet för att kunna vidareutveckla företagets nya produkter. Atelier Tokyo for Wind Instruments – är en kommunikativ mötesplats för Yamahas medarbetare, professionella blåsinstrumentmusiker,
internationella dirigenter och musikstuderande med professionella mål. Där kan man med den senaste utrustningen laga och justera instrument.

Blivande proffsmusiker kan även få råd gällande val av instrument. Och den tredje platsen ART (Artist Relations for the 21st Century) har som syfte att främja utbyte både mellan konstnärer och med representanter inom musikindustrin, media- och datorfolk och även mjukvarukreatörer. Här ger Yamaha information och tar emot feedback som de sedan kan använda i produktutvecklingen.

Satsar på upplevelser!

1983 kom Yamahas första digitala synthesizer (DX7). Sedan dess har man fortsatt att använda digital teknologi och F&U för att skapa det absolut senaste soundet. 1998 började Yamaha att lansera”EX Series of synthesizers”, som också den har mottagits med hyllningar för sin ljudkvalitet. Professionella musiker ser ofta denna serie som ett förstahandsval.

Inom området för elektroniska musikinstrument för proffsmusiker, ligger Yamaha fortfarande högt upp på listan. Med synthesizern har Yamaha dessutom lyckats åstadkomma ett pris (i jämförelse med ett riktigt piano) som vanliga människor kan betala.

En viktig nyckel till framgång är att man tidigt förstod, att det man satsade på inte var industriprodukter i traditionell mening. Snarare tillverkade man upplevelser som byggde på människors drömmar och konstnärliga längtan. Av den anledningen ser vi att Yamaha är mer än högaktuella idag! Nu när vi redan tagit steget in i det nya Upplevelsesamhället!

Gabriella M Tolsén
Redaktör & research i kunskapsnätverket Kreaprenör®