Cirkus Cirkör och Romeo & Juliakören - kreaprenörer i Nobels anda

Kreaprenörer i Nobels anda: Cirkus Cirkör och Romeo & Juliakören, arbetar för glokalisering, integration och kvinnokamp!

Kreaprenörskapets grundidéer framstod tydligt i samband med den senaste Nobel-banketten i Stockholms Stadshus. Dels retroaktivt av den store donatorn Alfred Nobel, dels aktuellt av festens upplevelseförnyare Cirkus Cirkör från Alby/Botkyrka och Romeo & Juliakören från Kungliga Dramatiska Teatern i Stockholm.


Redan för över 100 år sedan visste Alfred Nobel mer om Kreaprenörskap och det kommande Upplevelsesamhället än de flesta av dagens beslutsfattare. Det är nämligen få som tänker på att dynamitens uppfinnare lade i sitt testamente grunderna för ett kreativt och humanteknologiskt forum, där inte bara forskare i fysik, kemi och medicin skulle belönas utan också litteraturens storheter.

I Alfred Nobels vision körde teknologi och konst parallellt, och inte på skilda banor som i dag, en intellektuell skilsmässa som har präglat många av de civiliserade samhällena de gångna 100 åren. Att Riksbanken kompletterade Nobels testamente för ett antal år sedan med ett ekonomipris bekräftar att humanteknologin bör vara en sammansvetsad helhet - av humaniora, teknologi och ekonomi!

Tema som tangerade Nobels vision

Temat för underhållning på Nobelbanketten år 2002 var mycket riktigt inspirerad av historien om Romeo och Julia. Följaktligen fick den en träffsäker "humanteknologisk" utformning. Divertissemanget, som tolkades av artister från Cirkus Cirkör och Cirkuspiloterna tillsammans med Romeo & Juliakören och deras musiker, hyllade såväl naturvetenskapen som konsten.

Tittarna tappade nästan andan när Romeo -Janne Unestam - och Julia - Henna Kaikkula - utförde den klassiska kärleksakten på Blå Hallens paradtrappa. Först i två stora separata och genomskinliga ballonger och sedan i en gemensam ballong medan bankettgästerna och världens TV-publik fick associationer till atomer, molekyler, födelseprocessen och amor. Samtidigt som hjärtats konturer brann bakom ballongerna och projicerades på Blå Hallens vägg som en hisnande kuliss.

- Vi tröttnade på att bara drömma stort och leva litet så vi bjöd på upplevelsens hela spektrum, förklarade de konstnärliga cirkusförnyarna efteråt.

Rätt gissat, Cirkus Cirkör och Romeo & Juliakören är stöpta i en äkta kreaprenörsanda, och slår ett slag för "glokalisering", integration och kvinnokamp i 2000-talets samhällsförändring.

Glokal integration en världssuccé!

Cirkus Cirkör är Skandinaviens centrum för nycirkus. Deras föreställningar är lika efterfrågade i Sverige som över hela världen. Och det bör betonas att Cirkus Cirkörs hemort Alby/Botkyrka är en av de invandrartätaste förorterna i Stockholm. Men kommunen har här genom sin satsning på Europas modernaste nycirkuslokaler gett integrationen ett nytt ansikte i Sverige. Här markerar de lokala politikerna bestämt att de både tror på cirkuskonstens förnyelse och den lokala befolkningens begåvning och kreativitet. Flera av nytänkarna och artisterna har självfallet invandrarbakgrund.

Huvudlärare är till exempel Alexander Gavrilov från Ryssland och den statliga Cirkushögskolan i Moskva (specialiserad på ekvilibristik), Maksim Komaro från Finland, som lär ut och arbetar professionellt med jonglering och objektmanipulation, och Jan Rosén från Sverige, specialist på volt och skruv på olika underlag, som tränar på trampolin och i gymnastik på elitnivå.

Kvinnor kan

Cirkus Cirkör startades 1995 av Tilde Björfors, som hade varit i Paris och där kommit i kontakt med unika cirkusartister, vilka blandade cirkusartisteri med nyskapande element från eaer och dans, rock och streetkultur. Fascinerad och beslutsam etablerade Tilde tillsammans med några artister nycirkusen i Sverige. Hon blev den i särklass yngsta och mest kvinnliga cirkusdirektören i Sverige. Med andra ord, hon bevisade med eftertryck att "kvinnor kan"!

I blygsam skala började gruppen med en föreställning i Dramatens teatertält 1995 och har därefter gjort minst en större föreställning per år. Och med den föreställningen har de sedan turnerat runt om i Sverige och utomlands. Observera att en föreställning av modell Cirkus Cirkör inte består av ett antal traditionella artistnummer av olika artister, utan att den är en sammanhängande och gestaltad historia, en story som naturligt kryddas med högklassiga cirkuselement.

En aktör hos Cirkus Cirkör, som alltså gestaltar en egen roll, är utbildad i mimteknik, dans/koreografi, akrobatik, scenframställning/clowneri, individuella discipliner som t.ex. lina, trapets, jonglering, samt i pedagogik samt riggning /konstruktion/ säkerhet. Det är bland annat därför som John-Paul Zaccarini och Pinja Schönberg kunde hänga från Blå Hallens tak, tio meter ovanför golvet, i sitt tygnummer utan skyddsnät medan Nobelmiddagens gäster höll andan och bet på alla naglar samtidigt.

Solidarisk individualism - uppkäftigt engagemang

- Våra värderingar är solidarisk individualism, kvalitativ galenskap och uppkäftigt engagemang, sammanfattar Tilde Björfors Cirkus Cirkörs mission. En mission, som är en kopia av Kreaprenörskapets Modell-N med sin vertikala axel, som symboliserar all mänsklig strävan i form av total individualitet norrut och motkraften i form av passionerade relationer söderut.

Under åren 2000-2002 har Cirkus Cirkör haft ett nationellt uppdrag från Statens Kulturråd inom området ungdomskultur. Föreställningarna har dessutom skapat behov av utbildning och aktiviteter vid sidan av. Sedan några år tillbaka praktiserar Cirkus Cirkör sina värderingar inom fyra områden i Alby/Botkyrka: barn & ungdomsverksamhet, utbildning, föreställningar och events. De senare är en av Upplevelsesamhällets viktigaste ingredienser.

För att en Cirkus Cirkörföreställning ska vara fullödig krävs musik; instrumentalister och sångare. Vilket har styrt Tilde Björfors & Co i famnen på Dramatens konstnärliga ledare Benoît Malmberg, som redan 1991 bildade Romeo & Juliakören med liknande vision och motto som Cirkus Cirkör.

I Romeo & Juliakörens föreställningar vävs musik, dramatik och koreografi samman i en sällsam enhet. De sceniska bilder som framkallas ur musiken knyts ihop till en historia. Musiken lyfter fram "storyn" samtidigt som det sceniska uttrycket ger kraft åt sångerna. Styrkan i denna växelverkan berör såväl publik som kritiker på festivaler världen över - från Frankrike till Tibet. Kören uppträder 2003 tionde året i rad vid Dubrovniks berömda sommarfestival.

Förnyare av renässansen !

Romeo & Juliakören har gjort sig ett internationellt namn som förvaltare och förnyare av renässansens och den sefardiska 1400-tals musikens rika skatt. Ensemblen vill ge de 500 år gamla sångerna ett sceniskt uttryck, levandegöra ett europeiskt kulturarv och samtidigt öppna teatern för en ny publik. Och som sagt, de står inte stilla likt tennsoldater i traditionella körer med noter och texter i handen. Därför kompletterar kören Cirkus Cirkörs artisteri.

- Ja, vi är en fristående enhet med egen verksamhet och budget inom Dramaten, förklarar Benoît Malmberg. Egentligen har han också rätt att kalla sig kreaprenör. Precis som Tilde Björfors hos Cirkus Cirkör. Nu krävs ännu mer målmedveten marknadsföring och märkesprofilering för de två ensemblerna ska nå absolut stjärnstatus. Kapaciteten och ryktet finns redan. Märk väl att år 2000 fick Romeo & Juliakören och Benoit Malmberg motta Ingmar Bergmans stipendium. Och Ingmar Bergmans betyg är betyg på högsta kvalitet.

Cirkus Cirkör får i sin tur kvalitetsbetyg på Hamburger Börs redan efter årskiftet med Fantastix, som återuppfinner gammal showtradition i en ny form; varieté för 2000-talets glokala publik.

Hamburger Börs har med anor från 1700-talet alltid överraskat sin publik; med varietéer och cirkuskonster, farliga cabaréter, roliga revyer, dragshow och kändisars krogshower. Men det var då det. Hur överraskar man publiken idag? Hur får man den att uppleva och upptäcka något nytt?

Cirkus Cirkör och Hamburger Börs låter varietétradition möta svensk nycirkusinnovation. En fantastiska värld, där Markoolio, Linda Lampenius och Cirkuspiloterna överraskar med humor, musik, sång, ekvilibristik, skratt, magi, fantasi, tricks och konster! Luft, eld, vatten, finnar och fioler - humor och hemligheter från jordens alla hörn. Galenskapen börjar så fort publiken sätter sin fot innanför dörrarna på Hamburger Börs och sedan blir det bara värre. Det finns ingen återvändo.

Eftertraktade gränsöverskridare med rötter i Botkyrka och Nybroplan

På Kungliga Dramatiska Teatern bereds Romeo & Juliakören utrymme att utveckla och spela sina egna föreställningar. Kören uppträder också under mer traditionella konserter. Men även här ges medlemmarnas lekfullhet fritt spelrum, och sketchartade scener improviseras fram. Gruppens erfarenhet och förmåga att utnyttja rummets möjligheter, samt en stor flerspråkig repertoar har gjort dessa konserter högt eftertraktade på ambassader och på internationella företag vid exempelvis representationer, ceremonier och konferenser. Kören är en internationellt verksam ensemble i ständig utveckling. Den söker på ett professionellt men ändå lekfullt och personligt sätt att skapa gränsöverskridande musik- och teaterupplevelser som berör.

Med andra ord både Romeo & Juliakören och Cirkus Cirkör gör teatern alltmer mobil. De återupprättar forna epokers vandrande teatersällskap i en ny och förfinad förpackning. De är beredda att söka sig till nya publiker och deras ambition är att sätta dessa nya teater- och cirkusformer på världskartan. I själva verket är de glokalister med rötterna i Botkyrka och Nybroplan.

Nätverket vidgas fortlöpande. Redan år 2003 arrangerar Cirkus Cirkör en stor ungdoms- och nycirkusfestival i Alby. Cirkuspiloterna samarbetar med Cirkushögskolan i Moskva och med cirkusskolor i Europa och Kanada. Romeo & Juliakören har i sin tur genom Dramaten kontakter med världens alla nationalteatrar.

Förutsättningarna är idealiska för kreaprenörerna Tilde Björfors och Benoît Malmberg att göra stor succé i Upplevelsesamhället.

Imi Markos
Chefredaktör N-gruppen