Kreaprenörskap och Hälsa
En publik på ca 80 personer hade mött upp på en av de välbesökta föreläsningarna i samband med de årliga Kompetensdagarna på World Trade Center i Stockholm den 5 november 2002.
Kvällens värdpar Imi Markos och L.O. Landin hälsade välkommen och inledde med att under en dryg halvtimme presentera ett nytt synsätt - Kreaprenörskap - och en ny modell - Modell-N - för att beskriva och förstå "det nya samhället".
Imi Markos, här i samspråk med juryledamoten för priset till Årets Kreaprenör, ny vd för Service Management Group Margareta Barchan, avslutar just nu arbetet med Boken om Kreaprenörskap, som berättar "historien vi aldrig fick lära oss i skolan" och beskriver verkligheten "vi aldrig får läsa om i tidningarna". Renässanspersonligheten Leonardo da Vinci (1452-1519), som levde i en kaotisk tid, som påminner om vår, har inspirerat med orden "All vår kunskap kommer ur vad vi känner", vilket påminner oss om betydelsen av att kombinera logik med sensorik, alltså vetenskap, teknik och ekonomi med konsten.
Model-N är det nya, effektiva verktyget, som öppnar möjligheterna för "kreaprenörer", humanteknologiskt färgade generalister, som de Markos/Landin menar blir vår tids vinnare. Modell-N, praktiserad på rätt sätt i t.ex. guidade workshops, avslöjar oupptäckta "tomrum", som är omöjliga att se för isolerade specialister. Och tomrummen kan göras "magiska" tack vare ett effektivt gränsöverskridande, som resulterar i nya, lönsamma innovationer.
Kvällen förste gäst var professor Alan Dilani, som är forskningsledare på Centrum för Design & Health på KTH Syd i Haninge söder om Stockholm. Alan, som ursprungligen är arkitekt, är också en initiativtagarna till ett internationellt nätverk som satsar på "att bygga för hälsa". Se till att samhället fokuserar på "frisk-" istället för "riskfaktorer" är hans recept. Industrisamhället är över och därför även många av dess skador och sjukdomar. Mer än hälften av den arbetsföra befolkningen är idag sysselsatt i yrken, som inte fanns för bara något 10-tal år sedan. Dagens omtalade sjukskrivningar beror på att samhället styrs efter en gammal modell, menar Alan Dilani. Hans forskning bekräftar Modell-N´s fokus på Hälsa och Identitet, på Hänsyn och Empati samt på vikten av att stimulera människans syn och hörsel sinnen för att bygga hälsosamma miljöer. Friska hus är framtidens lönsamma investeringar. Inte dåtidens sjukhus och vårdfabriker.
Seminariet gästades av flera av EBC-gruppens kontakter inom läkemedelsindustrin, som förhoppningsvis fick goda idéer om hur de kan få hjälp med att hitta "tomrummen" och undvika "fallgroparna" på framtidens hälsomarknad.
Regional tillväxt
Under kvällens andra timme intervjuades Tommy Schavon och Per Schött på temat "regional tillväxt".
Tommy Schavon (till vänster) är initiativtagare till Verkstad Södertörn, ett samarbetsprojekt mellan mindre och medelstora verkstadsföretag söder om Stockholm. Detta initiativ har bevisat att genom samverkan och genom korsbefruktning mellan specialiteter inom teknik och design kan man göra traditionell svensk verkstadsindustri konkurrenskraftig. Därigenom är det inte bara möjligt utan också förnuftigt att sätta stopp för den exempellösa "outsourcing" till lågprisländer. I Verkstad Södertörn har man hittat ett "tomrum", som man har gjort "magiskt" genom att utarbeta en metodik som man kallar DFA - Design For Assembly. Nu håller man på att sprida tillämpningen av denna tillväxtmetodik också till andra regioner i landet.
Per Schött, projektledare för ett liknande företagssamarbete men inom logistik i Arlandastad, tog med sig erfarenheter om den sociala kompetensens betydelse från norra Italien, när han var md att starta Arlandastad Logistic Network. Ett annat område, som båda dessa "kreaprenörer" satsar på, är kompetensutveckling. Det gäller att både kunna samverka lokalt och samtidigt känna till alla globala spelregler för att lyckas. PÅ bara några månader fick Per Schött igång en högskoleutbildning i logistik inom ramen för projektet.
Årets Kreaprenör sätter människan i centrum
Sedan var det dags att dela ut pris till "Årets Kreaprenör". Stockholms utvecklingsdirektör Luis Abascal, som även ingår i juryn, var glad att dela ut priset till en företagare från Kista, där han själv i flera år lett utvecklingen av Kista till "telekom valley".
Den första pristagaren blev Gunilla Alsiö. Hon utvecklar och designar avancerade tekniska produkter med utgångspunkt ifrån hur människor fungerar. Något som alla som försökt "byta lampor på sin bil" vet vad det innebär. Hon får priset eftersom hon väl matchar såväl den vertikala individaxeln som den horisontella sinnesaxeln i Modell-N, samtidigt som hon träffar in tidsandan med sina uppfinningar. Hennes företag heter Senseboard Technologies, som just håller på att vinna framgång i USA med ett tangentfritt tangentbord. På bilden ovan samtalar Gunilla Alsiö med Simon Elvnäs, som sysslar med rehabilitering med människan i centrum.
Kvällen avslutades med "mingel" med utställare och föredragshållare på Kompetensdagarna. Här presenterar sig "Årets Kreaprenör". På bilden ser vi också Imi Markos och arrangören, Kompetensgruppens grundare och vd, Anders Åkerman.