Samarbete Kreaprenör / TillIT - informationsmöte i Göteborg



Onsdagen den 24 januari 2007 samlades 25-talet inbjudna till ett lunch- och informationsmöte på Art Now Gallery i Göteborg. Kreaprenörs generalsekreterare LO Landin hälsade välkommen och sedan tog Mikael Engström (till vänster) vid, tidningen TilliT:s chefredaktör.

LO inledde med att säga att detta var ett gäng vitt skilda personer som samlats, som förenades av nyfikenhet. Och sedan lät han staffetten gå laget runt för att alla skulle presentera sig. På bilden till höger ses en av värdarna på galleriet Ulf Dahrén, här tillsammans med "Kreaprenörs man" i Göteborg Ingvar Barkstedt. Du kan kontakta Ingvar via e-post ingvar.barkstedt@kreaprenor.se 

Knark lagligt
LO Landin inledde med att hålla upp dagens exemplar av två i Göteborg gratisutdelade tidningar PunktSE och Metro. Den förstnämnda hade förstasidesrubriken "24-åring låste in ex-flickvännen" och "Halkan:13 skadades i bussolycka". Konkurrenten Metro kontrade med "Knark säljs lagligt till unga svenskar".

- Det är vetenskapligt bevisat att det är direkt ohälsosamt att ständigt bli matad med "dåliga nyheter", sade LO.

- TilliT är bristvara, fortsatte LO. Hur många här tror att Leif Johansson, Volvos vd, och en person från Bangladesh behandlas lika inför skranket, att vårdcentralerna ger den bästa vården och skolorna den bästa utbildningen i världen. Upp med en hand. 

Endast någon enstaka lyfte handen. Och LO fortatte.

- Brist på TilliT är också skälet till höga advokatkostnader för minsta affärsuppgörelse, vilket vi ekonomer kallar "höga friktionskostnader". Brist på TilliT är inte bara ohälsosamt. Det kostar också samhället mycket pengar, som skulle kunna användas till annat. 

 - TilliT är världens bästa affärsidé, påstår Mikael Engström. På kort tid skall vi bygga upp Sveriges största tidning med bara glada nyheter, därför att männiksor vill ha det. 

- Trots det tackar människor vissa man möter på gatan nej av gammal vana, när man erbjuder dem glada nyheter gratis. Hur är det möjligt? Men handen åker upp samtidigt som man säger "nej tack". Vi är invanda att tacka nej, att vara skeptiska mot allt nytt. I längden kommer dock affärsidén "glada nyheter" att segra, sade Mikael.

- Vi har givit ut 5 nummer under 2006, mot alla odds. Vi har starkt stöd från tryckerier med TilliT och ett nätverk av 50-talet volontärer som ställer upp och delar ut TilliT i vått och torrt. Det som saknas för att säkra utgivningen är inte särskilt mycket pengar.

- Ja, när Mikael och jag träffades i Göteborg den 30 november förra året fanns ingen tidning. Och den 11 december var nummer 5 klart och bara några dagar senare spritt i 40.000 exemplar i Stocholm, 15.000 i Göteborg och 5.000 i Malmö, bekräftade LO.

 

 

 

 

Anders Fasth (kd-politiker), Håkan Sandberg (företagare), Magnus Bromander (Art Now Gallery nr 2 till vänster på mittbilden) samt Margaretha Gräsman(näringsterapeut), Anja Skans, Emma Sachs (båda från Skandia) och Jack Johansson (Allt är möjligt) på bilden till höger lyssnar intresserat. Anja som arbetar med Skandias stiftelse "Idéer för livet" bekräftade hur svårt det är att få pressen att rapportera om positiva projekt, som stiftelsen stödjer, med motiveringen "att det inte är någon nyhet".

Många hade frågor. Här samtalar Mikael med Kai Johansson, projektledare för ett fortbildningsprojekt i "ökända" Angered, och revisor Ulf Nankler, bl.a en av drivkrafterna i styrelseakademin i Göteborg. Den senare erbjöd sig att tillsammans med Robert Orbelin, ansvarig för entreprenörsprogrammet på Handelshögskolan, hjälpa till att utarbeta en affärsplan för ett projekt Kreaprenör/TilliT.

Läs även rapporten från mötet i Stockholm veckan före.