"Från Vara till Värde" 23 april 2009 på Dalarö

I anslutning till Kreaprenörs årsmöte den 23 april 2009 arrangerades ett öppet framtidsseminarium på Tullhuset på Dalarö med titeln "Från Vara till Värde". 

Vem skapar framtiden? Är det någon mening att satsa på det som inte är unikt? Haninge kommun befinner sig våren 2009 tillsammans med en mängd stora företag, institutioner och Sveriges övriga kommuner i ett kritiskt läge. Man måste bestämma sig för en framtidsvision. Var/Vad vill vi att de ungdomar som idag går på gymnasiet skall vara om 20-30 år? Hur och på vad skall de leva i framtiden?

”Terroir”!

Ja, så stavas trollformen för ett framgångsrikt varumärke. Eller när varumärket fylls med värden. Helst mervärden.

Glöm simsalabim. Säg ”terroir” I stället. Och hux flux är du på rätt väg. Det var varumärkes gurun Håkan Lagergren, som lärde ut denna verkningsfulla trollformel i samband med seminariet ”Från vara till värde”.

Lagergren plockade fram ”terroir” ur sin osynliga trollhatt. Han framhöll att ordet är franskt och att dess förklarande betydelse är ”jordmån”. I Frankrike satsar varje region, stad och by på sin unika grogrund och utvecklas, växer med den.

 

 

 

 



Så blev till exempel byn Chablis världens förmodligen mest kända varumärke för sitt vin. Chablis vinrankor suger upp den speciella chablis-smaken från den lokala myllans ostronskallagringar. Den smaken går inte att kopiera, fast det är många andra vinländer som odlar samma druva och försöker ”profitera” på namnet Chablis. Det är bokstavligt talat ”terroir” som har gjort Chablis globalt.

Samma trollspö har gjort orten Champagne världsberömd.  Så har orten Parma i Italien trollat fram parmaskinkan och parmesanosten. Pilsner kommer naturligtvis från Plzeň (ty: Pilsen) i Tjeckien, där man brygger urpilsnern Pilsner Urquell. Vissa påstår att endast det lokala och ursprungliga kan bli globalt. ”All business is glocal” hävdar t.ex. den amerikanske marketinggurun John Naisbitt.

Cheddar, som är världens mest imiterade ost, kommer ursprungligen från den engelska byn Cheddar i Somerset, där den har tillverkats sedan medeltiden. Den ljusgula osten har som bekant sin alldeles speciella smak.

Haninge - Från Vara till Värde

Varje ort har sin ”terroir”, som kan förvandlas till  UID (Unik Identitet), ett finurligt illustrerande begrepp som pryder Håkan Lagergrens trolska visitkort. Det gäller bara att vaska fram den. Läs mer om Lagergrens värdekarta.

Självfallet deltog även representanter från Haninge kommun i seminariet, eftersom Dalarö, detta historiska ”terroir”, ligger i Haninge.

Margaretha Picano
, Haninge kommuns informationschef, visade i sin presentation hur kommunens arbetsgrupp har kommit en god bit på vägen. Men kommunen har än så länge svårt att hitta den rätta balansen mellan profil och image.

Omvärldens uppfattning om Haninge, dess image, stämmer inte med bilden (=profilen), som Haninge vill skapa. Dessutom saknar man ännu det kreativa utspelet, som väcker den rätta uppmärksamheten för identiteten och profileringen.

Vilket är ett måste! Det framgick klart och tydligt av LO Landins inledande anförande. Han är turistchef på Dalarö och leder samtidigt kunskapsalliansen Kreaprenörs hjärntrust. Han presenterade det nya paradigmets känsliga människa. En irrationell varelse, som handlar och beslutar mer efter sina sinnen än efter sin rationella hjärna. Den uppkäftiga nutidsmänniskan har redan sagt adjö till industrisamhället och söker i dag febrilt efter att tillfredställa sina individuella preferenser. Alltifrån mode och mat till andlig tillfredställelse.

Inbjuden som gäst var också Christer Klausberger, präst i Svenska kyrkan i Dalarö-Ornö-Utö församling. Kyrkan lyftes av LO Landin fram som ett exempel på ett s.k. "värdemärke" som successivt blir viktigare än begreppet "varumärke". Christer svarade på frågor hur han ser att kyrkan skall kunna fortsätta att leva upp till den nya tidens krav från allt "uppkäftigare" och allt mer individuella individer med ingen eller helt egna "gudsbilder" och andliga föreställningar. Läs mer om "den nya människan".















Den moderna människans önskningar och drömmar och deras perspektiv på Haninge utkristalliserades under den kreativa workshopen, som avslutade seminariet "Från Vara till Värde".


Wokshopen leddes av Anja Wunderman och Stig Zandrén, två erfarna konsulter med lång erfarenhet från marknadsföring och affärsledning.





Årsmöte i föreningen Kreaprenör

Det officiella årsmötet beslöt att omvälja Gösta Sundberg som ordförande, LO Landin som generalsekreterare och Imi Markos i styrelsen. Årsmötet konstaterade att den nya satsningen på mer interaktiva nätverksträffar under året hade slagit väl ut. Nya medlemmar har värvats genom detta och för att manifestera denna satsning invaldes Stig Zandrén som ny ledamot, Vidare invaldes Mats Böllner, som ansvarar för layout och original och som dessutom sköter gruppens nya publiceringsverktyg. Slutligen invaldes Håkan Lagergren och Anja Wunderman i ledningsgruppen för att tillsammans med Kreaprenör driva ett projkekt om de nya värdefrågorna. Johan Palm, aukt revisor, och Lars Jakobsson, omvaldes som revisorer. Läs styrelsens årsrapport här.