Regional tillväxt genom identitetsskapande regioner
Nils af Winklerfelt, Imi Markos och L.O. Landin gästade Skellefteå och Haparanda i sista veckan i november 2002, inbjudna av Nyföretagarcentrum i Skellefteå resp. företaget CRM Marknad & Teknik i Haparanda. Syftet var att introducera Kreaprenörskap för regional tillväxt.
Varje region måste utgå ifrån sin egen historia, sin egen identitet, om den ska kunna skapa optimal tillväxt, var Imi Markos´ och L.O. Landins huvudbudskap.
Den moderna ekonomins fader Adam Smith skrev 1776 i sitt ramverk "....Wealth of Nations", att det tar 200 år för en region att uppnå sin originalitet. Felet är att människorna i många regioner och företag inte längre kommer ihåg sitt ursprung. Därmed missar de också möjligheterna som ligger i att optimera tillväxten genom identitetsskapande. Det är också därför som många rgeioner satsar på exakt samma saker, istället för att utveckla sig egen originalitet.
På samma sätt som vintertrötta skandinaver söker sig till solen på Mallorca, så gäller det att erbjuda soltrötta araber en iskall semester med mycket snö. Och känslan sitter i länge, som det heter i reklamen.
Och Markos och Landin bjöd åhörarna på en resa igenom historien byggd på just sinnenas förlängning. Med utgångspunkt från Leonardo da Vincis nu 500-åriga uttalande - "All vår kunskap kommer ur vad vi känner" - berättade de om hur all mänsklig utveckling bygger på att människor i alla tider har velat förbättra och förlänga sina sinnen. Leonardo ritade t.ex en helikopter långt innan det överhuvudtaget var möjligt att flyga. Synen förlängs med glasögon och teleskop, hörseln och rösten med hörapparater och högtalare osv. Och fram till våra dagar, när hjärnan förlängs med hjälp av datorer och våra känslor fördjupas med hjälp av TV-tekniken. För första gången i historien stimulerar tekniken den vänsta logiska och den högra emotionella hjärnhalvan samtidigt. Och det är detta faktum, som egentligen styr vår utveckling idag i rasande fart.
Men felet är att vi alltför ofta talar om "vad människor kan göra med teknik" och alltför sällan tänker på "vad tekniken gör med oss". Om vi vänder på det perspektivet, så kommer mängder av "magiska tomrum" att öppna sig, vilket är detsamma som massor av lönsamma affärer med Imi Markos´ och LO Landins språkbruk för kreaprenörer.
Kreaprenörskolan
Nils av Winklerfelt avslutade med att dra konsekvenserna av Markos och Landins budskap i form av Kreaprenörskolan, där man inte utgår ifrån sin egen verksamhet, utan istället ifrån människornas behov, önskningar och drömmar. Det är en urbota tokig idé att tro att alla som blir friställda ska "öppna eget", skämtade Winklerfelt med anspelning på de senaste årens "starta-eget-satsningar". Istället ska vi utgå ifrån människor och deras idéer och få människor att samarbeta. Kreaprenörskolan går ut på att göra människor anställningsbara och återföra människor och deras idéer in i redan fungerande företag i behov av nya idéer.
Läs hur föredraget skildras på Eurocitynet i Haparanda: