Försoningskonsert!

Goran Bregovic

Den 24:e maj 2003 var den efterlängtade fredsaktivisten och megastjärnan Goran Bregovic och hans 42 musikanter i Sverige för att uppträda i Stockholms Konserthus - i ett arrangemang, som genomfördes i samarbete mellan Kungliga Musikhögskolan, Igman Resor och EBC Kreaprenör. Bregovics musik bidrog starkt till att filmen Underground fick Guldpalmen i Cannes på 1990-talet.

Försoningskonserten var en av de första "intellktuella utmaningarna" som EBC Kreaprenörs är med om att förverkliga.

Till konserten kom en stor skara exjugoslaver från olika etniska grupper att vallfärda för att uppleva samhörigheten, som tyvärr har raserats under 1990-talet. Men konserten vände sig i lika hög grad till oss svenskar, som genom olika filmer har blivit fångade av Bregovics suggestiva toner och rytmer.

Bregovics gränslösa dragningskraft är inte förvånande. I varje fall inte för dem, som är insatta i sydslavernas multikulturella känslovärld. Under sin pågående världsturné har Bregovic förvandlat konserterna till försoningsfester, vars eko även nått hemländernas än så länge oförsonliga befolkningsgrupper och har väckt positiva reaktioner där.

Inte underligt! Bregovic musik berör alla människors hjärta från Budapest till Istanbul, eftersom den hämtar inspiration från den kristna, ortodoxa och den muslimska kultursfären. Dessutom tar den vara på utöver de slaviska folkens musiktraditioner också de ungerska, romska, bulgariska, makedonska och turkiska folkens musikarv. Själv är han född i Sarajevo och är äkta ”serbokroat” - hans mor är serbiska medan hans far är kroat.


Lena Endre i huvudrollen

Inte nog med det! Bregovic kompositioner har slagit igenom globalt och tilltalar inte minst svenskarnas öron. Hans toner är välkända för oss genom den Sarajevofödde regissören Emir Kusturicas filmer som Underground och Zigenarnas tid, belönad med Guldpalmen respektive regipriset vid filmfestivalen i Cannes. Men även rocklegenden Iggy Pop har glänst med Bregovics musik i Arizona dream, hyllad med Silverbjörnen i Berlin.

Just nu lockar Bregovics musik till biografer i Sverige (Saga i Stockholm) för att uppleva filmen ”Musik för Bröllop och Begravning” med Lena Endre i huvudrollen.

Alltså, Stockholm-konserten, som mycket riktigt var döpt till ”Goran Bregovic och hans Bröllop och Begravningsband”, drog även svensk publik och slår därmed även ett slag för integrationen här.

Självfallet har vi som arrangörer haft kontakt med Mona Sahlin, som är djupt engagerad i integrationsfrågor.

Goran Bregovic är medveten om att konflikter, som ofta är känslomässiga låsningar, lättare kan brytas med musikens folkliga och spontana klanger än med rationell och högtidlig information - särskilt hos folk, vars sinnelag pendlar mellan två ytterligheter, dvs glädje och sorg. Men Bregovic vet att felaktig musik också kan söndra. Därför blir konsertens tema Kulturella toner som förenar och som ger hopp om en fredlig framtid på Balkan.

Konsertens attraktionskraft höjdes ytterligare med en multikulturell ensemble på 42 professionella musiker, bestående av bulgarisk kör, Belgrads symfoniorkester och romskt brassband, som har både traditionella takter och en unik rock-accent.

Lättförklarligt! Bregovic som är akademiskt utbildad violinist hade ett eget rockband ”The White Button” i 16 års ålder. Och han har sedan dess blandat klassiskt med etniskt och rock.

Igor Kubát och Imi Markos
i kunskapsnätverket Kreaprenör®