Turistnäringen underskattad
Efter Brasilien, Antarktis och Skottland rankas Sverige som världens bästa resmål 2014 av reseguiden Lonely Planet. Det skriver PM Nilsson i Dagens Industri 2014-01-02.
/Bilden visar Fiskarhamnen på Dalarö/
Turistnäringen är underskattad i Sverige, skriver PM Nilsson vidare. Enligt Tillväxtverket omsatte den 275 miljarder SEK under 2012. De utländska turisternas andel var 40%, vilket gör turismen till en nästan dubbelt så stor exportnäring som skog och stål och tre gånger så stor som personbilsindustrin. Och tillväxtmöjligheterna är stora.
Sverige kan göra mycket mer för att öka servicen kring boende, mat och upplevelser, dvs arbeta med förpackningen. Turister vill inte flacka runt på måfå utan vill snabbt nå vad de har kommit för att uppleva.
Till detta kommer fiktionen. Stieg Larssons numera världsberömda deckarmiljöer, ”the one and only” Astrid Lindgren och hennes Vimmerby med anknytning till Pippi Långstrump m.fl. sagofigurer, men också den lokala maten med anknytning till de världskända mästerkockarna osv. Man vill uppleva platserna och produkterna med anknytning till fiktionen.
Inom företagsvärlden är storytelling ett etablerat verktyg för att förhöja värdet på ett varumärke. Varje ort måste ta vara på och dra nytta av sin särart.
Det gäller för kommuner och orter att inse att dra nytta av sina lokala miljöer och deras historia, öka tillgängligheten i form av transporter och angenämt boende samt att ge det lokala, småskaliga näringslivet rätt förutsättningar för att kunna ta emot fler besökare genom att investera i parkeringsplatser, bryggor etc.
Turistnäringen är en framtidsbransch. Det gäller bara att politikerna inser att vi måste återinvestera vad turistnäringen drar in till Staten i form av moms och inte spendera dessa pengar i gårdagens branscher.