Boken om Kreaprenörskap

Förord

Läs hela boken

Personer i boken

Bokreferenser

Bokerbjudande / kontakta oss

Doldisar som har förändrat världen
Boken om Kreaprenörskap

Endast kreativa och konstnärligt präglade entreprenörer kan vinna kampen om människornas sinnen. Vi kallar dem "kreaprenörer".

Vi erbjuder här möjligheten att läsa boken "Doldisar som har förändrat världen", skriven av journalisten Imi Markos. Boken presenteras i PDF-format, och du behöver därför Acrobat Reader från Adobe för att kunna läsa. Dessutom krävs det att Du har ett användarnamn och lösen. Om du inte är registrerad kan du göra det här till vänster "Läs boken". Börja gärna med att ta del av innehållet nedan och läs sedan "Förord" av Lars-Olof Landin, som är den som tillsammans med Imi Markos har utvecklat Kreaprenörskap.

Innehåll


Författaren till Boken om Kreaprenörskap - Imi Markos

1. När Nguyen Van Lem tände Bob Dylan och hans hemmafront...
Det nya Upplevelsesamhället kräver kreaprenörer. Endast kreativa och konstnärligt präglade entreprenörer kan vinna kampen om människornas sinnen.

2. Hur Allende och Pinochet missade Cornings fibreroptik…
Kreaprenörer måste genomgå en lärande process för att dels förstå vad den nya teknikutvecklingen innebär. Dels för att lära sig att tolka de elektroniska kommunikationsverktygens och nätverkens omformning i olika kulturer.

3. Mosayoshy Tsuchiya, en Walkman som gick hem...
Kreaprenörer ser till att HJÄRNA och HJÄRTA gifter sig. Endast den rätta sammankopplingen mellan IQ och EQ kan leda oss in i Upplevelsesamhällets svårtolkade sinnevärld.

4. Julius Rosenwald och hans gröna revolution…
Kreaprenörer verkar lokalt, men tänker globalt! "Magiska tomrum" uppstår oftast mellan två välkända innovationer och har en stark "glokal" effekt.

5. Homo S@piens är den nya Modell-N
Modell-N gör Kreaprenörer aktiva och öppnar för nya "relationsgemenskaper". Upplevelsesamhället fordrar ett effektivt verktyg, som är både hälsosamt individorienterat och empatiskt relationspräglat.

6. Blir Spielberg och Lucas våra nya förebilder?
Kreaprenörer känner för PERCEPTION, som medvetandegör våra sinnen, ger oss en bättre helhetsbild av människan och gör att vi månar om hälsa.

7. Edvinsson och von Békésy gör vår värld begripligare!
Kreaprenörer kartlägger IK - Intellektuellt Kapital. Dessutom strukturerar och paketerar de IK för att förhindra det från att rinna ut i sanden.

8. Grove och Putnam hittar våra ”sanna” roller!
Kreaprenörer befriar kunskapen från produktens bojor. De åstadkommer innovationer, som resulterar "magiska tomrum", de bygger kommunikation kring dessa på dialog med relationsskapande som följd och de ser till att medverka i system, som skapar nätverk.

9. Pembertons och Bogners hemlighet kittlar vår fantasi!
Kreaprenörer profilerar för rätt image. De vet att en lyckad symbol gör ingen sommar, men att helhetsupplevelser runtomkring hela symbolen gör det.

10. Slår Warwick och Drexler knock-out på världen?
Kreaprenörer garderar sig för år 2054! En dvärg, som håller på att bli en jätte sitter redan på sängkanten och hotar med att väcka oss med en ny kalldusch...

SLUTREFLEKTION
Hur kan Koestler och de Bono göra oss mer kreativa?

Det gäller att inte förväxla kreaprenörsegenskaper med kreatörer, forskare, tekniker och ekonomer! Kreaprenörer identifierar och kartlägger i första hand "tomrum". De senare behövs för att göra dem "magiska"!

 



Postadress: Box 10014, 121 26 Stockholm - Globen
Besöksadress: Palmfeltsvägen 21
Tel: 08-648 91 62 Fax: 08-648 00 05
Jourtel: 0708 - 125 467
E-post: kreaprenor@ebc.se

Tack för att du besöker oss
Har du problem eller upptäcker tekniska fel är vi tacksamma om du här skickar e-post till administrationen: webmaster@ebc.se
Synpunkter på innehållet lämnas till EBCs verkställande direktör L.O. Landin: lo.landin@ebc.se
© 2003-2004 EBC Kreaprenör