|
|
Det identitetsskapande
företaget Vad gör Du när reklam blir förbjudet? Varför fungerar traditionell omvärldsanalys allt sämre? För att kommunikation överhuvudtaget ska fungera krävs att vi både förstår och hinner uppfatta. I dag utsätts vi alla praktiskt taget oavbrutet för övertalningsförsök via media. Men eftersom vår förmåga att uppfatta och att lära inte utvecklas lika snabbt som möjligheterna att kommunicera, så misslyckas de flesta försök att nå fram till oss. Och när vi dessutom missuppfattar många av de budskap som vi faktiskt uppfattar, är det lätt att inse varför affärskommunikation ofta leder till dyrbara antireaktioner. Traditionell omvärldsbevakning har också problem med för mycket information. Det gamla sättet är tidsödande och dyrt. Alltmer av kommunikationen sker via Internet. Människor hittar hela tiden nya vägar att kommunicera direkt och att själv söka den information man behöver. Traditionell reklam och PR blir störande. För att både bli rätt uppfattad och att själv uppfatta vad som verkligen händer krävs ett nytt synsätt och nya metoder. Upplevelser uppstår i mottagarnas sinnen varför effektiv affärskommunikation är att få mottagarna att själva uppleva något, som du sedan kan föra dialog om. Det är vad vi menar är "det identitetsskapnade företaget". Det som skiljer ”Den personliga affärskommunikationen” från ”Vanlig reklam” - eller brevet från vanlig post - är att vi utgår ifrån mottagarnas sinnen. Processen bygger också på förmåga att ta hand om svar, vilket gör att ny UT-formation efterhand bygger på IN-formation från mottagarna själva. |