HOMO SAPIENS
tar farväl

Historien om
HOMO SAPIENS

HOMO PERCIPIENS

PERCEPTION

KREAPRENÖRER

BoxResonator

KreaprenörLab

Om oss

Kontakta oss

Du som vill tillfredställa dagens
krävande Homo Percipiens bör använda

Ett kombinerat sök- och testinstrument, som kartlägger givande idéer, genomlyser dem 3-dimensionellt och förvandlar dem till hållbara innovationer eller tjänster i fungerande nätverk.

Du som vill utveckla hållbara innovationer eller behöver förbättra gamla ifrågasatta lösningar kan med fördel använda BoxResonator™. I dess tre boxar eller ”rum” kan du visualisera allt i tre dimensioner. Här översätter eller anpassar du din verksamhet till Homo Percipines önskningar och drömmar. De tre olikfärgade ”rummen” symboliserar också de givna och lagbundna villkoren, som du måste följa för att säkra framtiden, men som alltför många struntar i. Vi syftar t.ex. på de ansvarslösa utsläppen, som åstadkommer växthuseffekten och skadar ozonlagret, det yttre ”rummets” takkonstruktion och vårt skydd mot solens ultravioletta strålning.


Vårt exempel visar hur Sony Walkman har gått igenom BoxResonatorTM och kommit ut i sojabaserad plast!

Den röda boxen markerar symboliskt din mentala position i ”rummet”. Här styrs skeendet av ditt ”huvudkontor”, din vision med IQ, FQ och EQ. Till ditt förfogande har du ett effektivt perceptionsverktyg och ett granskande frågeformulär.

Först jobbar du med

Perceptionsverktyget CrossSensor™

Det kartlägger Upplevelsesamhällets alla sinnesladdade ”tomrum”, där nya idéer uppstår. CrossSensor™ ser till att du enkelt kan identifiera och fylla de ”tomrum”, som sinnenas förädling skapar när de koordineras med Homo Percipiens egenskaper.

Låt oss för begriplighetens skull rekonstruera 2000-talets hittills kanske mest spännande Sony-produkt och låtsas att den gick igenom BoxResonator™. Alltså, CrossSensor™ identifierade först ”tomrummet” mellan HÄLSA, HÖRSELSINNE och SOCIALT ANSVAR och inspirerade till idén att göra apparater av naturmaterial; SOJABASERAD PLAST! Dessutom rensa produktens inre från miljöskadliga ämnen i exempelvis bly.

Dags för granskning!

  • Varför denna idé?
    (Sony: Det medvetna samhället kräver produkter av material,
    som är lätta att återvinna eller som snabbt bryts ner.)
  • Stämmer visionen med situationen?
    (Sony: Ja! På grund av miljöförstöring, marktmissbruk etc i
    samhället efterlyses företag, som tar socialt och miljömössigt
    ansvar.)
  • Harmonierar situationen med innovationen?
    (Sony: Ja! Soja är en lättöverkomlig naturprodukt till låg
    kostnad.)

Vidare till nästa ”rum”

I det gula ”rummet” (boxen) indentifierar du en idés mål och medel i enlighet med förverkligandets krav. Härifrån behöver vi inte driva Sony-exemplet vidare. Men du kan föreställa dig hur Sony har besvarat frågorna.

  • Ger idén näring/föda?
  • Kan idén försvaras med DÄRFÖR?
  • Kan processen finansieras?
  • VAR ska innovationen tillämpas – ekologisk aspekt?
  • HUR ska innovationen förverkligas – teknisk/ekologisk aspekt?
  • NÄR ska innovationen lanseras – ekonomisk aspekt?

Dags för det sista ”rummet”

Här strukturerar du idén/innovationen. Och dina första frågor
bör vara:

  • Vilka ska involveras i lanseringen?
  • Vilka är viktigast?
  • Vad är dessa intresserade av?

Svaren kan du främja med

  • NetDialogue™ är en Internetbaserad Dialogplattform med vars hjälp du organiserar äkta dialoger, som reducerar den passiviserande envägskommunikationens tradionella kampanj- och reklamtänk. Dialoger som i stället engagerar till aktiv tvåvägskommunikation – processtänk. Och som bäddar för rätt UT- och IN-formation. Du UT-formerar och får IN-formation d.v.s. svar – synpunkter och klagomål. Vidare:
  • Ger idén näring/föda åt omgivningen?
  • Skapar idén konkurrensfördelar?
  • Exponeras produkten på rätt sätt?
  • Möjliggörs inflöde av energi?
  • Uppfyller produkten kundens mål?
  • Värderas/prissätts produkten på rätt sätt?
  • Har andra avgörande aspekter beaktats? Till exempel nya
    produktions- och logistikformer etc.

Samma frågeschema har vi börjat applicera även på
olika tjänster, på regionala satsningar osv.

Och varför då dessa olikfärgade kuber? Jo, därför att de representerar ett symbolspråk, som underlättar LÄRANDET om hur kontinuerlig idékläckning och innovationslansering bör gå till på 2000-talet. De färgade boxarna skärper ditt minne och manar till 3-dimensionell fokusering.

Kreaprenörskap är konsten att identifiera ”tomrum” (= nya möjligheter) och göra ”tomrummen magiska” genom lönsamma innovationer.

Investera i eget KreaprenörLab >


© 2001-2003 Kreaprenör®