|
|
Du som vill
tillfredställa dagens Ett kombinerat sök- och testinstrument, som kartlägger givande idéer, genomlyser dem 3-dimensionellt och förvandlar dem till hållbara innovationer eller tjänster i fungerande nätverk. Du som vill utveckla hållbara innovationer eller behöver förbättra gamla ifrågasatta lösningar kan med fördel använda BoxResonator™. I dess tre boxar eller ”rum” kan du visualisera allt i tre dimensioner. Här översätter eller anpassar du din verksamhet till Homo Percipines önskningar och drömmar. De tre olikfärgade ”rummen” symboliserar också de givna och lagbundna villkoren, som du måste följa för att säkra framtiden, men som alltför många struntar i. Vi syftar t.ex. på de ansvarslösa utsläppen, som åstadkommer växthuseffekten och skadar ozonlagret, det yttre ”rummets” takkonstruktion och vårt skydd mot solens ultravioletta strålning.
Den röda boxen markerar symboliskt din mentala position i ”rummet”. Här styrs skeendet av ditt ”huvudkontor”, din vision med IQ, FQ och EQ. Till ditt förfogande har du ett effektivt perceptionsverktyg och ett granskande frågeformulär. Först jobbar du med Perceptionsverktyget CrossSensor™ Det kartlägger Upplevelsesamhällets alla sinnesladdade ”tomrum”, där nya idéer uppstår. CrossSensor™ ser till att du enkelt kan identifiera och fylla de ”tomrum”, som sinnenas förädling skapar när de koordineras med Homo Percipiens egenskaper. Låt oss för begriplighetens skull rekonstruera 2000-talets hittills kanske mest spännande Sony-produkt och låtsas att den gick igenom BoxResonator™. Alltså, CrossSensor™ identifierade först ”tomrummet” mellan HÄLSA, HÖRSELSINNE och SOCIALT ANSVAR och inspirerade till idén att göra apparater av naturmaterial; SOJABASERAD PLAST! Dessutom rensa produktens inre från miljöskadliga ämnen i exempelvis bly. Dags för granskning!
Vidare till nästa ”rum” I det gula ”rummet” (boxen) indentifierar du en idés mål och medel i enlighet med förverkligandets krav. Härifrån behöver vi inte driva Sony-exemplet vidare. Men du kan föreställa dig hur Sony har besvarat frågorna.
Dags för det sista ”rummet” Här strukturerar du
idén/innovationen. Och dina första frågor
Svaren kan du främja med
Samma frågeschema har vi
börjat applicera även på Och varför då dessa olikfärgade kuber? Jo, därför att de representerar ett symbolspråk, som underlättar LÄRANDET om hur kontinuerlig idékläckning och innovationslansering bör gå till på 2000-talet. De färgade boxarna skärper ditt minne och manar till 3-dimensionell fokusering. Investera i eget KreaprenörLab > © 2001-2003 Kreaprenör® |