HOMO SAPIENS
tar farväl

Historien om
HOMO SAPIENS

HOMO PERCIPIENS

PERCEPTION

KREAPRENÖRER

BoxResonator

KreaprenörLab

Om oss

Kontakta oss

Historien om

Det hela började för 100 000 år sedan med

NOMADEN, SAMLAREN och JÄGAREN

Hon som förlängde sitt styrsinne – sina muskler – med spjut och pilbåge för att kunna besegra djur, som var snabbare och starkare än hon själv. Bristen på bär, frukt och djur tvingade dock denna nomad att bosätta sig och hon blev med hjälp av olika verktyg (plog, kvarnsten etc)

LANTBRUKAREN

Hon som ägnade sig åt självhushåll, växtodling och djuruppfödning. Med tiden åstadkom hon överskott, som i sin tur drev den tekniska utvecklingen vidare och födde nya yrken med nya behov. Plötsligt var hon

MEDBORGAREN i INDUSTRISAMHÄLLETS

Hon som via massproduktion (maskiner) och snabba varutransporter (hjulens förädling) blev en urbaniserad konsument. Men innan hon hann bli trygg i sin roll och funktion förändrade elektriciteten och elektroniken hennes identitet. Televisionen – känslolivets fördjupning – och datorn – hjärnans förlängning – förvandlade henne till

INFORMATIONSSAMHÄLLETS

Hon som känner empati med de förtryckta (med start från det TV-sända Vietnamnkriget) och med utrotningshotade över hela världen. Samtidigt som hennes IT-styrda intelligens globaliserar ekonomin och politiken samt individanpassar produktionen, vilket har lett till ständiga och beklagliga kollisioner mellan hennes HJÄRNA (IQ & FQ) OCH HJÄRTA (EQ),

Nu kan dock hennes kvaliteter INTELLIGENCE & FANTASY QUOTA och EMOTIONAL INTELLIGENCE QUOTA förenas. Tack vare INTERNET och elektronisk kommunikation, som underlättar nätverksbygge och relationsgemenskap med likasinnade.

Vilket dokumenterar födelsen av

UPPLEVELSESAMHÄLLETS

Visserligen är hon individorienterad, men hon tar stor hänsyn till relationsgemenskapens inre och yttre ”rum”. Hon har ett globalt Oikos-perspektiv (*), vilket gör henne till en ”IN-kännande” person som är ytterst mån om sin identitet och integritet.

(*) Oikos är grekiska och betyder hus eller hem.

Lär dig mer om HOMO PERCIPIENS >


© 2001-2003 Kreaprenör®