Det hela började för 100 000 år sedan med
NOMADEN, SAMLAREN och JÄGAREN
Hon som förlängde sitt styrsinne – sina muskler – med spjut och pilbåge för
att kunna besegra djur, som var snabbare och starkare än hon själv. Bristen på
bär, frukt och djur tvingade dock denna nomad att bosätta sig och hon blev med
hjälp av olika verktyg (plog, kvarnsten etc)
LANTBRUKAREN
Hon som ägnade sig åt självhushåll, växtodling och djuruppfödning. Med tiden
åstadkom hon överskott, som i sin tur drev den tekniska utvecklingen vidare och
födde nya yrken med nya behov. Plötsligt var hon
MEDBORGAREN i INDUSTRISAMHÄLLETS
Hon som via massproduktion (maskiner) och snabba varutransporter (hjulens
förädling) blev en urbaniserad konsument. Men innan hon hann bli trygg i sin
roll och funktion förändrade elektriciteten och elektroniken hennes identitet.
Televisionen – känslolivets fördjupning – och datorn – hjärnans förlängning –
förvandlade henne till
INFORMATIONSSAMHÄLLETS
Hon som känner empati med de förtryckta (med start från det TV-sända
Vietnamnkriget) och med utrotningshotade över hela världen. Samtidigt som hennes
IT-styrda intelligens globaliserar ekonomin och politiken samt individanpassar
produktionen, vilket har lett till ständiga och beklagliga kollisioner mellan
hennes HJÄRNA (IQ & FQ) OCH HJÄRTA (EQ),
Nu kan dock hennes kvaliteter INTELLIGENCE & FANTASY QUOTA och EMOTIONAL
INTELLIGENCE QUOTA förenas. Tack vare INTERNET och elektronisk kommunikation,
som underlättar nätverksbygge och relationsgemenskap med likasinnade.
Vilket dokumenterar födelsen av
UPPLEVELSESAMHÄLLETS
Visserligen är hon individorienterad, men hon tar stor hänsyn till
relationsgemenskapens inre och yttre ”rum”. Hon har ett globalt Oikos-perspektiv
(*), vilket gör henne till en ”IN-kännande” person som är ytterst mån om sin
identitet och integritet.