|
Denna krävande
individualist vägrar att köpa den gamla mekaniska världens erbjudanden och
argument, som saknar känslor och inlevelser.
Upplevelsesamhället vimlar av
gamla erbjudanden och argument, som Homo Perscipiens avvisar utan att avsändarna
reagerar konstruktivt och tillmötesgående. Här får du dock fyra exempel på
tvivelaktiga företeelser, som i stor utsträckning har mött både förståelse och
gensvar. Men som ändå väcker förvåning när gårdagens verklighet och dagens
förverkligade drömmar på detta sätt ställs mot varandra. Men glöm fördenskull
inte bort att under den försonande ytan finns det fortfarande gott om önskemål
och drömmar, som ännu helt ignoreras.
|
|
Homo Percipiens vill inte längre bo i höga betonghus, som en gång
representerade folkhemmets framåtskridande, men som numera tråkar ut de
flesta med sin deprimerande gråskala och sina enformiga linjer. Hon avskyr
sovstädernas isolerande tristess. |
I
stället vill hennes synsinne uppleva blomstrande oaser, där trivsamma
småhus, färgstarka höghus, kreativa arbetsmiljöer, shopping, kultur, konst,
nöje och rekreation utgör en lockande helhet. Här vill hon vara aktiv och
påverka. Ett äkta TV-barn, som sedan 1960-talet har utmanat samhällets
beslutsfattare. |
|
|
Hennes synsinne accepterar inte heller den
sterila och vita sjukhussanitet, som förr var den absoluta höjden av
föreskriven hygien i svenska badrum och kök. Hon accepterar inte heller
Sveriges institutionaliserade vårdapparat, där det så kallade sjuktalet för
övrigt är mycket högt. |
I stället vill hon förnya sig i badrum med
italienskt kakel på väggarna och underifrån uppvärmda klinkers på golvet.
Och hon tackar gärna ja till bastu och bubbelpool. Hennes syn- och
internsinne mår bra av det. Hon vill dessutom uppleva måltider i mysigt
inredda kök. Och hon efterlyser mer individanpassad friskvård och mindre
omhändertagande sjukvård. |
|
|
Hennes smaksinne tar även
avstånd från den kryddfattiga menyn på 1950- och 60-talens typiska
mjölkbarer och stadshotell. Och hon protesterar mot fantasilösa luncher i
skol-, sjukhus- och företagsmatsalar. |
Däremot vattnas det i munnen och
hennes ögon lyser upp när hon får välja mellan alla de krydd- och färgstarka
rätter, som håller på att erövra inte minst Sverige. Italienskt, franskt,
spanskt, grekiskt, turkiskt, iranskt, libanesiskt, indiskt, thailändskt,
kinesiskt, japanskt och mexikanskt kök och drycker från världens alla hörn
frestar henne – från Ystad till Haparanda. |
|
|
Hennes far, farfar och morfar
var iklädda hatt och rock när de 1958 tittade på VM-finalen i fotboll mellan
Sverige och Brasilien på Råsunda. Och de skrek unisont, men först när
hejaklacksledaren från innerplan uppmanade dem till det. Fast de gjorde
brassarnas guldgosse Pelé till ”svensk” och landets första TV-idol. |
Idag sitter Homo Percipiens
tillsammans med sina kompisar – killar och tjejer – på Råsunda. De är klädda
som sitt eget lag och deltar aktivt (!) i kampen med färgstark
läktarkoreografi och kampsånger, uppmanade och inspirerade av
Fotbollförbundets eller klubbarnas hemsidor. De vill bidra till sina
favoriters seger med alla möjliga tillåtna och ibland otillåtna medel. |
Betydelsen av PERCEPTION >
© 2001-2003 Kreaprenör® |