HOMO SAPIENS
tar farväl

Historien om
HOMO SAPIENS

HOMO PERCIPIENS

PERCEPTION

KREAPRENÖRER

BoxResonator

KreaprenörLab

Om oss

Kontakta oss

Denna krävande individualist vägrar att köpa den gamla mekaniska världens erbjudanden och argument, som saknar känslor och inlevelser.

Upplevelsesamhället vimlar av gamla erbjudanden och argument, som Homo Perscipiens avvisar utan att avsändarna reagerar konstruktivt och tillmötesgående. Här får du dock fyra exempel på tvivelaktiga företeelser, som i stor utsträckning har mött både förståelse och gensvar. Men som ändå väcker förvåning när gårdagens verklighet och dagens förverkligade drömmar på detta sätt ställs mot varandra. Men glöm fördenskull inte bort att under den försonande ytan finns det fortfarande gott om önskemål och drömmar, som ännu helt ignoreras.

 

1


Homo Percipiens vill inte längre bo i höga betonghus, som en gång representerade folkhemmets framåtskridande, men som numera tråkar ut de flesta med sin deprimerande gråskala och sina enformiga linjer. Hon avskyr sovstädernas isolerande tristess. I stället vill hennes synsinne uppleva blomstrande oaser, där trivsamma småhus, färgstarka höghus, kreativa arbetsmiljöer, shopping, kultur, konst, nöje och rekreation utgör en lockande helhet. Här vill hon vara aktiv och påverka. Ett äkta TV-barn, som sedan 1960-talet har utmanat samhällets beslutsfattare.
 

2


Hennes synsinne accepterar inte heller den sterila och vita sjukhussanitet, som förr var den absoluta höjden av föreskriven hygien i svenska badrum och kök. Hon accepterar inte heller Sveriges institutionaliserade vårdapparat, där det så kallade sjuktalet för övrigt är mycket högt. I stället vill hon förnya sig i badrum med italienskt kakel på väggarna och underifrån uppvärmda klinkers på golvet. Och hon tackar gärna ja till bastu och bubbelpool. Hennes syn- och internsinne mår bra av det. Hon vill dessutom uppleva måltider i mysigt inredda kök. Och hon efterlyser mer individanpassad friskvård och mindre omhändertagande sjukvård.
 

3


Hennes smaksinne tar även avstånd från den kryddfattiga menyn på 1950- och 60-talens typiska mjölkbarer och stadshotell. Och hon protesterar mot fantasilösa luncher i skol-, sjukhus- och företagsmatsalar. Däremot vattnas det i munnen och hennes ögon lyser upp när hon får välja mellan alla de krydd- och färgstarka rätter, som håller på att erövra inte minst Sverige. Italienskt, franskt, spanskt, grekiskt, turkiskt, iranskt, libanesiskt, indiskt, thailändskt, kinesiskt, japanskt och mexikanskt kök och drycker från världens alla hörn frestar henne – från Ystad till Haparanda.
 

4


Hennes far, farfar och morfar var iklädda hatt och rock när de 1958 tittade på VM-finalen i fotboll mellan Sverige och Brasilien på Råsunda. Och de skrek unisont, men först när hejaklacksledaren från innerplan uppmanade dem till det. Fast de gjorde brassarnas guldgosse Pelé till ”svensk” och landets första TV-idol. Idag sitter Homo Percipiens tillsammans med sina kompisar – killar och tjejer – på Råsunda. De är klädda som sitt eget lag och deltar aktivt (!) i kampen med färgstark läktarkoreografi och kampsånger, uppmanade och inspirerade av Fotbollförbundets eller klubbarnas hemsidor. De vill bidra till sina favoriters seger med alla möjliga tillåtna och ibland otillåtna medel.

Betydelsen av PERCEPTION >


© 2001-2003 Kreaprenör®